Warszawska Szybka Kolej Miejska otrzymała tylko jedną, bardzo drogą ofertę w przetargu na naprawę główną EZT serii 19WE. Postępowanie zostało więc unieważnione – przewoźnik przygotowuje nowy przetarg. Nie wiadomo, czy plany modernizacji jednostek (zakres objęty prawem opcji w unieważnionym przetargu) pozostaną aktualne.
Całkowity czas naprawy czterech zespołów (wszystkich posiadanych przez SKM, a także wszystkich wyprodukowanych) miał wynosić nieco ponad dwa lata (770 dni kalendarzowych). Na naprawę pierwszego wykonawca miał mieć 270 dni, a każdego kolejnego – 170.
Modernizacja w prawie opcji
Częścią naprawy P5 (zakres podstawowy) miała być wymiana wszystkich szyb (z czołowymi włącznie) oraz izolacji cieplnej i akustycznej. Zmianie miał ulec sposób logowania się maszynisty do pojazdu, tak by identyfikatorem stała się legitymacja pracownicza.
Oprócz prac wymienionych wyżej oraz typowego zakresu naprawy głównej SKM zastrzegała sobie prawo zlecenia modernizacji pojazdów. W jej zakres miała wchodzić instalacja urządzeń ETCS poziomu 2 według wzorca Baseline 3.6.0 lub wyższego. Oprócz tego prawo opcji obejmowało m. in. montaż dodatkowych przycisków w kabinie maszynisty (wyłącznik awaryjny, przycisk awaryjnego hamowania, wyłącznik szybki z awaryjnym opuszczaniem pantografów i przyciski sygnałów dźwiękowych) po stronie pomocnika, wprowadzenie trybu „Parking”, systemu diagnostyki zdalnej oraz układu powiadamiania maszynisty o otwarciu gabloty z defibrylatorem.
W przestrzeni pasażerskiej SKM mogła zlecić instalację sieci WiFi, modernizację stopni oraz ramp dla wózków oraz ogrzewania przypodłogowego, montaż dodatkowych pionowych poręczy na pomostach i wygrodzenia stanowiska dla kierownika pociągu. Zamawiający liczył się z koniecznością uzyskania zezwolenia na wprowadzenie nowego typu pojazdu do eksploatacji. W takim wypadku czas na realizację zamówienia miał zostać wydłużony o 200 dni.
Będzie nowy przetarg. Kiedy? Nie wiadomo
Na początku września przewoźnik unieważnił postępowanie. Przyczyną było zdecydowane przekroczenie kosztorysu inwestorskiego: na zakres podstawowy SKM zamierzała przeznaczyć 53,3 mln zł brutto, tymczasem jedyny oferent (Public Transport Service) żądał za swoje usługi aż 94,99 mln zł. Nieznacznie niższa od kosztorysu (29 zamiast 30 mln zł brutto) była natomiast cena zakresu dodatkowego.
Rzecznik prasowy SKM Warszawa Karol Adamaszek informuje, że SKM przygotowuje kolejny przetarg. Nie precyzuje przy tym daty jego publikacji ani ewentualnych zmian w zakresie przetargu, które mogłyby zostać wprowadzone w celu obniżenia kosztów. – Jego szczegóły zostaną ujawnione w ogłoszeniu – zapowiada tylko.
W najbliższych latach naprawy główne będzie musiało przejść ponad 20 zespołów trakcyjnych SKM Warszawa. – Do 2030 roku przewidziana jest realizacja przeglądów poziomu P5 dla pojazdów typu 19WE (4 sztuk), 27WE (13 sztuki) i 35WE (9 sztuk) – wylicza Adamaszek.
Zespoły 19WE produkował Newag w latach 2008-2010. Są one
protoplastami pierwszej generacji Impulsów.