Trójmiejski przewoźnik kolejowy zaczyna projekt taborowy. Na razie nie jest to jednak przetarg, a wstępne konsultacje rynkowe, które obejmują dostawę jednego nowego pociągu z opcją na dziewięć kolejnych.
PKP SKM Trójmiasto
otrzymało w grudniu od województwa pomorskiego 5-letnią umowę na wykonywanie przewozów. Przewoźnik alarmował wówczas, umowa w takim zakresie nie umożliwi mu realizacji projektu zakupu dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych, a
przyznane mu już unijne dofinansowanie może przepaść.
W SKM na razie konsultacje rynkowe
Przetargu na nowy tabor SKM wciąż nie ma. Przewoźnik opublikował jednak ogłoszenie o wszczęciu wstępnych konsultacji rynkowych na dostawę jednego fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie dziewięciu pojazdów oraz sprzętu do unowocześnienia zaplecza utrzymania taboru.
Celem wstępnych konsultacji rynkowych jest wcześniejsze poinformowanie wykonawców o planowanym zakupie pojazdów i wymaganiach dotyczących zamówienia oraz uzyskanie od potencjalnych wykonawców uwag dot. przedstawionego materiału celem weryfikacji przyjętych założeń i wymagań – informuje przewoźnik, który postawił nawet warunek doświadczenia chętnym do udziału w konsultacjach.
Jakie będą nowe pociągi SKM Trójmiasto?
Jednocześnie opublikowany został projekt opisu przedmiotu zamówienia. Jak czytamy, zespoły trakcyjne przeznaczone będą do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią, ale w przyszłości musi istnieć możliwość obsługi linii kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201 po ich elektryfikacji. EZT przeznaczone będą do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320km.
SKM chce kupić pociąg sześcioczłonowy lub ośmioczłonowy, o długości nie większej niż 150 metrów. Pojazd musi posiadać w każdym z członów co najmniej 2-je drzwi zewnętrznych dla pasażerów z jednej strony. Nie dopuszcza się rozwiązań pojazdu piętrowego. Należy za to zapewnić możliwość dzielenia pojazdu w połowie – nie dopuszcza się stosowania w tym miejscu wózka Jacobsa. W pociągu ma się zmieścić 560 osób na stojąco i 340 na miejscach siedzących. Wysokość podłogi musi wynosić 960 pgs. Wymagana będzie prędkość eksploatacyjna ≥140 km/h
W ramach Zamówienia Wykonawca obowiązany będzie również do dostawy pakietu pozderzeniowego oraz przeprowadzenie instruktażu i autoryzacji osób wskazanych przez zamawiającego z obsługi, budowy, eksploatacji, zasad działania i utrzymania w eksploatacji pojazdów i innych świadczeń określonych w umowie.