Tydzień temu Szybka Kolej Miejska w Trójmieście ogłosiła przetarg na modernizację 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 17EN 57. Znamy już część rozwiązań technicznych, jakie pojawią się w odnowionych pociągach.
- Opracowując wytyczne do przetargu bazowaliśmy na naszym własnym doświadczeniu. Zmodernizowane pociągi SKM znane już pasażerom są wyposażone w autorskie rozwiązania, ponieważ posiadamy kilka funkcjonalnych zmian w sterowaniu pojazdem z poziomu pulpitu maszynisty. Jako pierwsi zastosowaliśmy np. elektroniczny rozkład jazdy w kabinie maszynisty, drzwi pomiędzy wagonami z napędem elektrycznym, nowoczesny napęd drzwi bocznych, czy autorskie wnętrze pojazdu dedykowane przewozom typowo aglomeracyjnym. W przypadku nowych modernizacji oprzemy się na tych sprawdzonych rozwiązaniach - poinformował "Rynek Kolejowy" dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM Marcin Głuszek.
Dyrektora marketingu poprosiliśmy o porównanie standardu zamawianej właśnie modernizacji do ostatnich zamówień województwa łódzkiego i Kolei Mazowieckich - Opracowując SIWZ bazowaliśmy na naszym własnym doświadczeniu z modernizacji EN 57SKM i EN 71AC, nie bazujemy na standardzie EN 57AKM Nasze ezt z modernizowanymi EN 57 w Kolejach Mazowieckich czy dla woj. Łódzkiego, przeznaczonych dla ruchu regionalnego, łączy jedynie napęd, a i to nie do końca, ponieważ posiadamy kilka funkcjonalnych zmian w sterowaniu pojazdem z poziomu terminalu operatorskiego. Wiele rozwiązań było u nas zastosowane jako pierwsze np. elektroniczny służbowy rozkład na prawym terminalu operatorskim, drzwi szczytowe z napędem elektrycznym, nowoczesny napęd drzwi bocznych ze sterowaniem po magistrali CAN, czy autorskie wnętrze pod przewozy typowo aglomeracyjne - zaznacza Marcin Głuszek.
W przypadku nowych modernizacji oprzemy się na tych sprawdzonych rozwiązaniach. W pociągach uzyskamy ponadto szybszą wymianę pasażerów z przedsionków do przedziałów poprzez usunięcie dwóch skrajnych siedzeń w przejściach i poszerzenie wiatrochronów. Składy otrzymają oczywiście system informacji audio-wizulanej oraz system kamer monitoringu - informuje przedstawiciel SKM. - Natomiast zlikwidowanie luki pomiędzy peronem w obecnej chwili jest jedynie możliwe poprzez domontowanie dodatkowego górnego stopnia. Jednak wtedy taki pociąg może kursować jedynie po linii 250 gdzie są wysokie perony - przyznaje Marcin Głuszek.
Oprócz 17 EN57 zmodernizowane zostaną także jednostki EW 58. - Powstaną trzy czteroczłonowe jednostki ezt i jedna trójczłonowa na bazie ezt serii EW 58, ponieważ wynika to z posiadanego taboru. W tej chwili posiadamy 7 EW 58. Z trzech z nich środkowe wagony doczepne zostaną doczepione do pozostałych trzech, dla jednej po prostu nie wystarczy. Pozostałe 6 wagonów silnikowych zostanie złomowanych. Dzięki szeregu zalet - dużej mocy tych pojazdów po modernizacji - 8 x 250kW (obecnie 8 x 233kW), trzem parom drzwi bocznych na wagon i zastosowaniu przestronnego wnętrza aglomeracyjnego powstałe "jamniki" będą z powodzeniem samodzielnie obsługiwać pociągi. W szczycie trójczłonowy EW58 będzie doczepiany do ezt czteroczłonowego na bazie serii EW 58 tworząc bardzo pojemny skład, a w jeździe samodzielnej poza szczytem jego lepsze osiągi pozwolą na krótszy rozruch i mniejsze zużycie energii- wyjaśnia Marcin Głuszek.
Osiągi 17 szt. zmodernizowanych EN 57 będą podobne jak EN 57AKM - maksymalna uśredniona wartość przyśpieszenia rozruchu w granicach 0 - 40 km/h wynosić będzie około 1.3 m/s2, a prędkość maksymalna 120km/h. W pociągach utworzonych na bazie zmodernizowanych EW 58 dla trójczłona SKM szacuje przyspieszenie na ok. 1.3 m/s2, a dla czteroczłona 1 m/s2 i prędkość maks. 120 km/h.
W projekcie umowy został także sprecyzowany okres gwarancji - będzie to 36 miesięcy dla całego ezt, gwarancja na panewki zawieszenia silników trakcyjnych i amortyzatory do poziomu utrzymania P3, oraz 6 lat na malaturę.