Skanska podpisała z PKP PLK umowę na wykonanie rewitalizacji linii kolejowej nr 151 na odcinkach Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. To drugi kontrakt spółki z PLK w tym miesiącu.
Szybciej na linii nr 151
Prace na linii 151 będą prowadzone w ramach projektu inwestycyjnego pn.: „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (granica Państwa)”. Rewitalizacja linii ma zapewnić bezpieczny i szybszy przewóz towarów. Inwestycja obejmie przebudowę nawierzchni kolejowej w torze nr 1 i 2 na szlaku Krzyżanowice – Racibórz oraz w torze nr 1 na odcinku Nędza – Bierawa. Wzmocnione zostanie podtorze, przebudowane zostaną urządzenia srk i nawierzchnia przejazdów.
Efektem tych prac będzie uzyskanie prędkości nie mniejszej niż 120 km/h dla pociągów pasażerskich i co najmniej 100 km/h dla pociągów towarowych, a także usunięcie wszystkich ograniczeń prędkości. Po odnowionych trasach sprawniej pojedzie większa liczba pociągów, co wpłynie pozytywnie na konkurencyjność transportu kolejowego. Prace, o wartości 69,8 mln zł netto, potrwają do grudnia 2018 r. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj,
Modernizacja „kryniczanki”
Na początku maja Skanska podpisała też wart 48 mln zł kontrakt na zaprojektowanie i wykonanie robót remontowych linii kolejowej nr 96, zwanej „kryniczanką” – na odcinku Grybów – Kamionka Wielka, w którego skład wchodzi, znana ze stromych podjazdów i zjazdów, pętla grybowska. W ramach podpisanego na początku maja kontraktu Skanska wykona zadanie na 19-kilometrowym odcinku Grybów – Kamionka Wielka. Odnowionych zostanie również 26 obiektów inżynieryjnych oraz 4 wiadukty. Planowana jest także budowa nowych peronów przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, na stacji Ptaszkowa i przystanku Mszalnica.
Dzięki modernizacji zwiększy się kolejowa dostępność atrakcyjnych turystycznie rejonów Beskidów. Inwestycja nie tylko poprawi jakość podróży i obsługę na peronach, ale także zwiększy poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Termin realizacji kontraktu wynosi 570 dni. Więcej na temat tego przetargu
pisaliśmy tutaj.
Skanska chce rozwijać park maszynowy Jak podkreśla Skanska, łączna wartość netto obu kontraktów, które zostaną zrealizowane w formule „projektuj i buduj”, to niemal 120 mln zł, (prawie 150 mln złotych brutto). – Aktywność Skanska na rynku kolejowym nabiera tempa. Nad inwestycjami pracują nie tylko polscy inżynierowie, ale też eksperci z Czech i Słowacji. Jesteśmy firmą z międzynarodowym doświadczeniem, co daje naszym klientom, takim jak PKP, szerszy dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz rozwiązań dotąd niestosowanych w Polsce – mówi Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego w Skanska. W związku z rozbudową kompetencji kolejowej Skanska rozbudowuje zespoły odpowiedzialne za realizację różnorodnych projektów kolejowych, zatrudniając zarówno doświadczonych kierowników budów i kierowników robót w różnych branżach (torowa, srk, trakcyjna, teletechniczna) oraz operatorów sprzętu kolejowego (m.in. profilarka tłucznia, zgrzewarka, pociąg sieciowy, podbijarka torowa).
Skanska chce aktywnie kreować rynek i inwestuje w innowacyjne technologie oraz kluczowy park maszynowy. – Rozszerzenie zasobów sprzętu stanowi realizację jednego z punktów strategii firmy i dążenia do wzmocnienia kompetencji kolejowo-tramwajowej. Działania te mają również służyć przygotowaniu Skanska na boom projektów kolejowych prognozowany na kolejne lata perspektywy unijnej 2016-2020 – mówi Przemysław Janiszewski.