Od czerwca do września trwać mają prace na północnym odcinku linii nr 33, które pozwolą na przywrócenie ruchu pasażerskiego. Dziś obowiązuje tam prędkość maksymalna 20 km/godz., a z trasy korzystają tylko pociągi towarowe, np. w relacji do Brodnicy. Za dziesięć miesięcy ma pojechać tamtędy bezpośredni pociąg PKP Intercity do Trójmiasta.
Choć PKP Intercity nie informują jeszcze o siatce połączeń, która wejdzie w życie w grudniu tego roku i będzie funkcjonować przez kolejnych dwanaście miesięcy, Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że
zamierza zlecić temu przewoźnikowi uruchomienie kursu z Katowic do Gdyni przez Płock, Brodnicę i Grudziądz. Oznacza to nie tylko przywrócenie obsługi dalekobieżnej dwóch ostatnich spośród wspomnianych miast, ale też otwarcie po wieloletniej przerwie ruchu pasażerskiego na północnym odcinku linii nr 33 – z Sierpca do Brodnicy. Resort zapewnił nas niedawno, że zarządca infrastruktury przeprowadzi tam prace, które mają poprawić parametry techniczne, a przede wszystkim dopuszczalną prędkość na tym niewykorzystywanym przez PKP Intercity szlaku.
Czterokrotne podniesienie prędkości w cztery miesiąceRemont jeszcze się nie rozpoczął, ale PKP PLK zapewniają, że przygotowują się do inauguracji prac. Mają one objąć ok. 30-kilometrowy fragment z Sierpca do Rypina, jednak nie wszędzie tam ułożone zostanie nowe torowisko. – Na odcinku ok. 12 km wymienione zostaną szyny i podkłady, czyszczona i uzupełniana będzie podsypka – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Spółka szacuje koszt inwestycji na ok. 15 mln zł. – Prace zaplanowano od czerwca do końca września tego roku – usłyszeliśmy. Mimo relatywnie niewielkiego zakresu robót ich efekt ma być dość spektakularny: dopuszczalna prędkość wzrośnie z 20 do 80 km/godz. Powinno to zapewnić czas przejazdu z Sierpca do Rypina w ok. pół godziny.
Utrudnienia w ruchu towarowym Odcinek wciąż jest wykorzystywany w ruchu towarowym, a latem, kiedy północna część linii nr 33 stanie się placem budowy, składy zostaną skierowane na trasy objazdowe. – Pociągi do Brodnicy zostaną skierowane przez Toruń i Jabłonowo Pomorskie – zapowiada Przemysław Zieliński. Z oczywistych względów przedsięwzięcie nie wpłynie na kursowanie pociągów pasażerskich.
Regularny ruch pasażerski pomiędzy Sierpcem a Brodnicą prowadzony był tylko do 2000 r. Później z odcinka korzystały wyłącznie nieliczne pociągi specjalne. Linia nr 33 na północ od Płocka jest niezelektryfikowana. Do Sierpca od 2007 r. docierają codzienne pociągi Kolei Mazowieckich z Kutna. Z Sierpca pojechać można także do Nasielska, ale węzeł w ostatnim czasie stracił na znaczeniu. W zeszłym roku
zlikwidowane zostały bowiem ostatnie kursy do Torunia przez Skępe i Lipno.