Firma Siemens Mobility podpisała umowę z Krajowym Urzędem ds. Tuneli (NAT), w obecności premiera Egiptu i ministra transportu, a także ambasadora Niemiec w Egipcie, na dostawę kompleksowego systemu kolejowego, który będzie zawierał pierwszą w historii zelektryfikowaną główną i towarową linię kolejową o dużej prędkości, która zmieni transport w Arabskiej Republice Egiptu
Wraz z partnerami Orascom Construction S.A.E. i The Arab Contractors, Siemens Mobility zapewni kompleksowe usługi pod klucz w zakresie projektowania, instalacji, uruchomienia i utrzymania systemów przez 15 lat. Całkowita wartość kontraktu wynosi ok. 4,5 mld USD, z czego udział Siemens Mobility wynosi ok. 3 mld USD. Przewiduje się, że zdecydowana większość zamówienia zostanie zaksięgowana w 2022 roku. Jest to pierwsza umowa podpisana w ramach MoU uzgodnionego pomiędzy NAT i Siemens Mobility, Orascom Construction i The Arab Contractors w styczniu 2021 r.
Podpisana obejmuje początkowe 660 km z planowanych 1800 km sieci kolejowej. Ponadto uzgodniono, że w najbliższych miesiącach zostaną omówione i sfinalizowane umowy dotyczące dwóch pozostałych linii kolei dużych prędkości, w tym infrastruktury kolejowej i pociągów oraz utrzymania. - Ten szybki pociąg wzmocni infrastrukturę obszarów, przez które przejeżdża i pomoże przeciwdziałać rozrostowi miast, oprócz połączenia Nowej Stolicy Administracyjnej i nowych miast z siecią kolejową do przewozu pasażerów i towarów - powiedział Kamel El-Wazir, egipski minister transportu cytowany w komunikacie.
- Projekt pomoże również promować turystykę poprzez szybki, nowoczesny i bezpieczny środek transportu charakteryzujący się najwyższym poziomem wydajności i bezpieczeństwa, aby zaspokoić potrzeby i oczekiwania wszystkich Egipcjan w całym kraju, co jest uważane za duży skok w dziedzinie transportu kolejowego. Ze swojej strony Siemens dostarczy swoje najnowsze rozwiązania w zakresie inteligentnych technologii, wraz z ciągłym wsparciem dla rozwoju lokalnych umiejętności – dodał.
- Jesteśmy dumni, że możemy wspierać ambicje rządu egipskiego, aby przekształcić swój sektor transportu poprzez budowę pierwszej sieci szybkiej kolei elektrycznej. Ten przełomowy projekt stworzy miejsca pracy, pobudzi wzrost gospodarczy i poprawi jakość życia milionów ludzi, dzięki stworzeniu bardziej wydajnego, bezpiecznego i zrównoważonego systemu transportowego. Jako wieloletni partner Egiptu jesteśmy zaangażowani w dostarczanie najbardziej zaawansowanych technologii oraz we wspieranie rozwoju lokalnych umiejętności - powiedział Roland Busch, prezes i dyrektor generalny Siemens AG. Kanał Sueski na torach
- Jesteśmy zaszczyceni i dumni, że zostaliśmy partnerem Egiptu w budowie najnowocześniejszego systemu kolejowego, który zmieni codzienne podróże milionów Egipcjan. Nasze światowej klasy pociągi zapewnią pasażerom lepsze wrażenia, a w połączeniu z naszym cyfrowym przywództwem w dziedzinie infrastruktury kolejowej, stworzymy bezpieczny, niezawodny i wydajny system transportowy - powiedział Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility. Firma podkreśla, że oprócz korzyści dla podróży pasażerskich, pierwsza w pełni elektryczna sieć kolei magistralnej w Egipcie stworzy tysiące lokalnych miejsc pracy i otworzy ogromne możliwości dla transportu towarowego.
Dla tego projektu Siemens Mobility dostarczy swoje pociągi dużych prędkości Velaro, składy pociągów regionalnych Desiro o dużej pojemności oraz lokomotywy towarowe Vectron. Zainstalowany zostanie bezpieczny i niezawodny system sygnalizacji oparty na najnowszej komputerowej technologii blokad i europejskim systemie sterowania pociągiem (ETCS) poziom 2, a także system zasilania, który zapewnia wydajną i ciągłą energię. Ponadto Siemens dostarczy i zintegruje najnowsze systemy łączności, bezpieczeństwa i ochrony, które zapewnią pasażerom przyjemne doznania. Pociągi, jak również wszystkie podsystemy są oparte na najnowocześniejszych i sprawdzonych produktach i platformach. Partnerzy konsorcjum Siemens Mobility zainstalują tory, podczas gdy klient zbuduje mosty i ułatwi budowę podziemną.
Linia o długości 660 km połączy miasta portowe Ain Sokhna nad Morzem Czerwonym z Marsa Matrouh i Aleksandrią nad Morzem Śródziemnym, tworząc połączenie typu Kanał Sueski na torach. Rząd egipski ma ambitny plan zainwestowania w niezawodną i zrównoważoną sieć szybkiej kolei o długości 1800 km, która zapewni wydajny, bezpieczny i niedrogi transport dla wszystkich Egipcjan, a także towarów w całym kraju. Dwie dodatkowe linie połączą region Wielkiego Kairu wzdłuż rzeki Nil z Asuanem i Luksorem przez Hurghadę do Safagi. Cała sieć przywróci Egiptowi pozycję regionalnego lidera w dziedzinie transportu. Będzie ona miała wpływ na różne sektory gospodarki, wzmacniając pozycję zarówno mniejszych, jak i średnich przedsiębiorstw, a także zapewni ogólny impuls dla gospodarki.
Duży wpływ na społeczeństwo, środowisko i gospodarkę
Konsorcjum stworzy bezpośrednio ponad 15 000 miejsc pracy w Egipcie, a dodatkowo 3 800 u egipskich dostawców oraz pośrednio w szerszej gospodarce egipskiej. Przewiduje się, że powstanie o wiele więcej miejsc pracy, gdy tylko pozostałe linie będą gotowe do realizacji. Oprócz miejsc pracy, projekt przyczyni się również do powstania znaczącego lokalnego programu szkoleń technicznych i podnoszenia kwalifikacji, który Siemens Mobility zamierza wspierać, a który zapewni rozwój umiejętności niezbędnych do realizacji projektu.
W pełni zelektryfikowany system zmniejszy zużycie energii pierwotnej i ogólne zanieczyszczenie powietrza poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla o 70%, w porównaniu z obecną emisją z transportu samochodowego i autobusowego, podnosząc tym samym jakość życia i chroniąc środowisko naturalne Egipcjan. System kolejowy będzie oparty na najnowocześniejszej technologii, sprawdzonych produktach i standardach europejskich. Dostarczony system sygnalizacji spełnia najwyższe wymogi bezpieczeństwa. Dodatkowo, szeroko zakrojone testy i uruchomienie oraz lokalne szkolenia zapewnią bezpieczeństwo pasażerów i personelu.
Ponad 30 milionów pasażerów rocznie
Połączenie pozwoli na przewiezienie ponad 30 milionów osób rocznie i zaoszczędzenie do 50 procent czasu podróży, co znacznie zwiększy wydajność siły roboczej. Połączy ono Kair z nowo powstającymi społecznościami miejskimi. Liczba mieszkańców Kairu podwoiła się od 1980 r. i obecnie około 20 milionów ludzi mieszka w Kairze. Dlatego też, aby zmniejszyć zagęszczenie ruchu, wokół metropolii kairskiej powstają obecnie nowe miasta. Dodatkową korzyścią z wygodnego i niedrogiego systemu dojazdu do pracy wokół Kairu będzie skrócenie czasu podróży ze wschodu na zachód. Ponadto linia połączy zarówno porty morskie, jak i suche, co poprawi ogólną efektywność przewozu towarów. Konkretnie, łączna ilość towarów przewożonych koleją w głębi kraju wzrośnie o 15%.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.