Koleje Austriackie (ÖBB) podpisały umowę ramową z Siemensem przewidującą dostawę aż 200 lokomotyw typu Vectron.
Zgodnie z umową, ÖBB może zamówić do 100 lokomotyw na prąd przemienny (AC), 50 lokomotyw na prąd przemienny (AC) z dodatkowymi modułami diesla oraz 50 lokomotyw wielosystemowych (MS). Wiążące zamówienie na dostawę 30 lokomotyw wielosystemowych złożono wraz z podpisaniem umowy ramowej. Lokomotywy zostaną zbudowane w fabryce Siemensa w Monachium-Allach w Niemczech. Pierwsze egzemplarze będą dostarczone wiosną 2018 roku.
Jest to największy przetarg na lokomotywy typu Vectron w Europie. Przewagą tej platformy, zdaniem producenta, jest największa elastyczność w ciągu całego cyklu życia lokomotyw, co dla operatorów oznacza możliwość długoterminowego planowania na przyszłość.
Lokomotywy będą eksploatowane przez Rail Cargo Group, towarowy dział ÖBB. Wykorzystywane będą w transgranicznym transporcie towarowym w Austrii, Czechach, Chorwacji, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, Polsce, Słowacji i Słowenii. Lokomotywy będą dysponowały maksymalną mocą 6400 kW a ich maksymalna prędkość będzie wynosić 160 km/h.
Strony nie podały łącznej wartości, do której mogą dojść zamówienia w ramach kontraktu. Szacunkową wartość zamówienia na 200 lokomotyw ÖBB określało w 2015 roku na 570 milionów euro.
W ubiegłym roku "Rynek Kolejowy" miał wyjątkową okazję odwiedzić zakład Siemensa w Monachium-Allach, gdzie zostaną zbudowane nowe lokomotywy dla Austrii. Fabryka rzadko gości osoby z zewnątrz, m.in. ze względu na trwającą obok produkcję wojskową. Fotorelację z zakładu
można znaleźć tutaj, natomiast reportaż opublikowany został w miesięczniku "Rynek Kolejowy".