Przed tygodniem pisaliśmy o prezentacji naturalnej wielkości makiety tramwaju Siemens Avenio dla Hagi, przygotowanej z myślą o zbliżających się targach Innotrans. Christoph Klaes, szef działu lekkiej kolei Siemensa, wyjaśnia w krótkiej rozmowie z Rynkiem Kolejowym co czyni ten pojazd szczególnym.
Co wyróżnia ten tramwaj spośród państwa dotychczasowych pojazdów?
Ten wagon łączy w sobie sprawdzone technologie – które wykorzystaliśmy już w setkach wyprodukowanych jednoprzegubowych tramwajów, a także w najnowszych pojazdach dostarczonych do Portugalii i Budapesztu – z nowoczesną technologią w zakresie elektryki i urządzeń sterowania itd. Oprócz tego wprowadziliśmy kilka ulepszeń we wnętrzu, m.in. zwiększając liczbę miejsc siedzących dla pasażerów.
Mimo wszystko jest to jednak odświeżona koncepcja, a nie całkowicie nowy projekt?
To raczej ewolucja. Wzięliśmy najlepsze rzeczy i rozwiązania, jakie znaleźliśmy w istniejących tramwajach i złożyliśmy je razem. Przykładowo w portugalskich tramwajach mamy pudła aluminiowe, a tu zastosowaliśmy stalowe. Wózki wzięliśmy z Budapesztu, poddając je modyfikacji. Elektryka jest nowej generacji, niespotykana do tej pory.
Czy, pomijając rzecz jasna Hagę, obserwują państwo zainteresowanie Avenio?
Tak, oczywiście. Właściwie oferujemy dwa produkty tramwajowe – jeden to wieloprzegubowy sukcesor Combino, który bardzo dobrze sprawdza się w istniejącej infrastrukturze, w miastach, które tramwaje mają od lat. Ten tramwaj, dla odmiany, oferuje większą powierzchnię wewnątrz i bardzo dobre warunki jazdy, dlatego że zastosowaliśmy wózki, które zachowują się jak skrętne, z dużymi kołami, co sprawia, że stabilność jezdnia tego wagonu jest bardzo duża. Zwłaszcza dla nowych systemów, zbudowanych w ostatnich latach, stanowi to ciekawą ofertę.
Sądzą państwo, że Avenio będzie hitem targów Innotrans?
Mamy taką nadzieję! Dla nas ważne jest, żeby pokazać naszą obecność – że Siemens wraca na rynek tramwajowy. Dlatego też naturalnych wielkości makieta tramwaju będzie jednym z głównych elementów naszego stanowiska, na którym będziemy reklamować nasze usługi.
Siemens kładzie duży nacisk na ekologię. W jaki sposób objawia się to w Avenio?
Nacisk na oś, jeśli dobrze pamiętam, wynosi poniżej dziewięciu ton. U naszych konkurentów wynosi nawet 11-12 ton i pod tym względem wypadamy znacznie lepiej. Również na mieście będzie można to odczuć pod względem poziomu wibracji i zużycia energii. Masa całego tramwaju wyniesie poniżej 50 ton. To tak naprawdę zupełnie nowa generacja tramwajów.