Pierwsze wodorowe zespoły trakcyjne Mireo Plus H otrzymały zezwolenie na przewozy pasażerskie – informuje Siemens Mobility. Oznacza to, że będą mogły zgodnie z planem zacząć kursować liniowo w dniu zmiany rocznego rozkładu jazdy – 15 grudnia. Zezwolenie to kolejny krok w stronę bezemisyjności transportu, którą chcą osiągnąć władze landów Berlin-Brandenburgia i Bawaria.
– Zakończyliśmy rozwój naszych innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska pociągów wodorowych Mireo Plus H zgodnie z harmonogramem. Pierwszy z tych pociągów wejdzie teraz do ruchu pasażerskiego. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do wycofywania pociągów spalinowych, zmniejszając emisję CO
2 i zapewniając pasażerom w Niemczech przyjazne dla klimatu i wygodne pociągi – mówi szef działu taborowego Siemens Mobility Andre Rodenbeck.
Przewoźnikiem eksploatującym nowe jednostki wodorowe będzie Niederbarnimer Eisenbahn Betriebsgesellschaft. W jego flocie znajdzie się
siedem wodorowych Mireo Plus H. Będą one obsługiwały linię
Heidekrautbahn (RB27 Berlin-Gesundbrunnen – Groß Schönebeck) w Berlinie-Brandenburgii. zastąpienie nimi jednostek spalinowych pozwoli zaoszczędzić 1,1 miliona litrów oleju napędowego rocznie i zmniejszyć emisję CO
2 o 3000 ton. W ogniwach paliwowych będzie wykorzystywany lokalnie produkowany wodór, a jedynym emitowanym produktem ubocznym będzie para wodna. Ponadto system rekuperacji pozwoli na odzyskiwanie części energii podczas hamowania i dalszą poprawę efektywności energetycznej pojazdów.
Tymczasem w Bawarii Mireo Plus H, nazwany „
Freistaat Bayern”, w najbliższy poniedziałek (16 grudnia) zastąpi pociągi spalinowe na niektórych trasach Bayerische Regiobahn (BRB). Wcześniej przez dwa i pół roku
prowadzono testy jednostek. Pierwszą obsługiwaną trasą będzie East Allgäu – Lechfeld, później tabor wodorowy ma kursować również między Ammersee a Altmühltal. Władze Bawarii zamierzają całkowicie wycofać z kolejowych przewozów regionalnych pojazdy spalinowe do 2040 r.
Jak podkreśla producent, Mireo Plus H łączy innowacyjność ze zrównoważonym rozwojem. Jednostka ma zasięg operacyjny do 1200 km. Zasilany przez system trakcyjny H
2 o mocy napędowej 1,7 MW pojazd odznacza się przyspieszeniem 1,1 m/s
2 i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. – Wykorzystując najnowocześniejszą technologię, Mireo Plus H wyznacza nowe standardy w bezemisyjnym transporcie pasażerskim. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z tej otwartości na nowe i innowacyjne technologie kolejowe oraz z faktu, że ten przyjazny dla klimatu i komfortowy pociąg będzie teraz dostępny dla pasażerów w Bawarii i Berlinie-Brandenburgii – deklaruje Siemens Mobility.