Siemens Mobility po raz pierwszy pokazał składy Velaro dla Egiptu. Obsłużą one powstającą obecnie nad Nilem sieć kolei dużych prędkości. Nowe pociągi mają zrewolucjonizować transport w Egpicie.
– Prezentacja pierwszego pociągu dużych prędkości Velaro jest znaczącym kamieniem milowym w naszej pracy nad zapewnieniem zrównoważonych podróży kolejowych dla Egipcjan. Velaro to jeden z najbardziej zaawansowanych pociągów dużych prędkości na świecie, wykorzystujący doświadczenie operacyjne ponad trzech miliardów kilometrów. Velaro będzie jednym z 41 pociągów dużych prędkości, 94 pociągów regionalnych Desiro i 41 Vectronów, które będą eksploatowane w Egipcie w ramach tworzenia szóstej co do wielkości sieci kolei dużych prędkości na świecie – mówił podczas prezentacji składów w Berlinie na targach InnoTrans Michael Peter, CEO Siemens Mobility.
Velaro dla Egiptu Velaro Egypt, ośmiowagonowy pociąg dużych prędkości, ma 200 metrów długości i oferuje przedziały klasy biznes i standard, a także wagon restauracyjny. Pociąg został zaprojektowany z myślą o komforcie i może pomieścić 481 pasażerów (479 miejsc siedzących oraz dwa miejsca dla wózków inwalidzkich), posiada pokładowy Internet i gniazdka elektryczne. Najnowocześniejsze wyświetlacze zapewniają pasażerom bieżące informacje o pociągu podczas całej podróży. Velaro Egypt to najnowsza generacja platformy Velaro, zaczerpnięta z Velaro MS używanego przez Deutsche Bahn w Niemczech.
Jak informuje Siemens w składach dla Egiptu zwiększono wydajność chłodzenia systemu klimatyzacji i zoptymalizowano dystrybucję powietrza. Pociąg został także dodatkowo zabezpieczony przed piaskiem i kurzem oraz wysokimi temperaturami, aby sprostać warunkom środowiskowym nad Nilem.
Siemens Mobility składy Velaro będzie chciał zaproponować także w planowanych w Polsce przetargach –
mówił o tym wywiadzie sprzed kilku tygodni Tomasz Prejs, nowy prezes zarządu polskiej spółki producenta.
Nie tylko Velaro Siemens Mobility ma dostarczyć do Egiptu pociągi oparte na sprawdzonych i znanych od lat platformach technologicznych. Będzie to 41 ośmiowagonowych pociągów dużych prędkości Velaro, 94 czterowagonowe zespoły pociągów regionalnych Desiro o dużej pojemności oraz lokomotyw towarowych Vectron. Oprócz tego spółka będzie odpowiedzialna także za zabudowę systemu sterowania opartego o technologie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) Poziom 2, a także system zasilania.
W połowie maja Siemens rozpoczął pierwsze jazdy testowe składów zespolonych Velaro EGY przeznaczonych dla tworzonej pod klucz sieci kolei dużych prędkości w Egipcie. Pierwszy pojazd testowany był na torze Siemensa w Wegberg-Wildenrath w pobliżu holenderskiej granicy. Redakcja Rynku Kolejowego miała też możliwość
przejechania się piętrowym składem Desiro HC.
Kolej Dużych Prędkości w Egipcie
Sieć szybkiej kolei o długości 2000 km połączy 60 miast w całym kraju, a pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 230 km/h. Oznacza to, że około 90% Egipcjan będzie miało dostęp do tego nowoczesnego, bezpiecznego i zintegrowanego systemu kolejowego.
Obecnie prace budowlane trwają na „Zielonej Linii”, o długości 660 km, która biegnie od Ain Sokhna do Marsa Matrouh przez Kair i Aleksandrię. Powstaje już główna stacja kolejowa, która ma obsługiwać stolicę czyli New Capital Station zlokalizowana na wschód od Kairu. W tej lokalizacji powstanie także pierwsze zaplecze do obsługi pociągów dostarczony przez Siemens Mobility – znajdzie się tu dziewięć torów o długości 670 m oraz centrum sterowania ruchem dla całej sieci, a także obiekty szkoleniowe z symulatorami.