Siemens Mobility wprowadza na rynek kompletne systemy pociągów push-pull o nazwie Vectrain. Składy złożone z elektrowozu Vectron, wagonów środkowych oraz wagonu sterowniczego z nowej rodziny Vectouro mogą obsługiwać międzynarodowe i krajowe połączenia z prędkością do 230 km/h. Zestandaryzowany produkt, podobny do najnowszych czeskich zestawów ComfortJet, ma umożliwić dostawy kompletnych składów „z półki”, znacznie skracając czas oczekiwania na zamówienie i wprowadzenie do ruchu z pasażerami.
Jak zaznacza Siemens Mobility, Vectrain jest kompleksowym systemem. W jego skład wchodzi lokomotywa Vectron, wagon sterowniczy oraz wagony środkowe przystosowane do łatwego łączenia z pozostałymi elementami systemu. Wagony obu typów będą należały do rodziny Vectouro. Zastąpią ona obecne na rynku od kilkunastu lat wagony Viaggio,
znane z pociągów Kolei Austriackich, a także
czeskich.
Wszystkie pojazdy systemu Vectrain mogą rozwijać prędkość do 230 km/h. Przewidziano w nich udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami (aczkolwiek co do zasady nie będą to pojazdy z obniżonym wejściem, jakie zamówiły Koleje Austriackie, chyba, że tak zechce klient), a także przestrzenie wielofunkcyjne, mogące służyć do przewozu wózków dziecięcych, rowerów lub większych bagaży ręcznych.
Zaletą nowej oferty ma być elastyczność (większa niż w przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych, których praktycznie nie można wydłużać czy skracać wedle potrzeb przewozowych). Skład można skracać i wydłużać niemal dowolnie, dostosowując go do konkretnych tras, a także eksploatować bez wagonu sterowniczego.
Producent podkreśla szybkość dostawy: Vectrain będzie produktem standardowym i dostępnym „z półki”. Nowe rozwiązania z dziedziny utrzymania mają ograniczać koszty eksploatacji. Przewidziane odmiany wagonów, różniące się aranżacją wnętrza, to pojazdy pierwszej i drugiej klasy (te ostatnie – dostępne także w wersji do przewozu osób o ograniczonej mobilności i do transportu rowerów) oraz wagony barowe. Wagony Vectrain mają już dopuszczenia (z wyjątkiem wagonów sterowniczych) w większości krajów naszego regionu, a więc odpada konieczność ich długotrwałego homologowania, podobnie jak lokomotyw Vectron, które je pociągną lub będą pchać.
Siemens Mobility zaznacza, że dopuszczenia dla pojazdów tworzących system Vectrain obowiązują już w Niemczech, Danii, Austrii, Czechach, Słowacji, na Węgrzech i w Polsce. Przypomnijmy, że zakup wagonów sterowniczych jest
jedną z zapowiedzi nowego prezesa PKP Intercity. Mają one jednak być zestawiane z posiadanymi już przez przewoźnika lokomotywami oraz najnowszymi wagonami UIC, które przewoźnik już ma i które zamierza kupić w FPS w liczbie przynajmniej 300 sztuk.