Siemens Mobility zaprezentuje swoje innowacje i rozwiązania podczas wrześniowych targów kolejowych w Berlinie w hubie27 na stoisku 230. Firma pokaże m.in. cztery pojazdy na torach – Vectrain wraz z lokomotywą Vectron na 230 km/h, Mireo Smart oraz szybki pociąg Velaro dla Egiptu. Jednym z głównych tematów będzie cyfryzacja i wykorzystanie interfejsów programowania aplikacji (API) do tworzenia otwartego ekosystemu kolejowego.
Na targach InnoTrans 2024 w Berlinie firma Siemens Mobility zaprezentuje ogromny potencjał branży kolejowej w zakresie zmniejszenia ogólnego śladu węglowego społeczeństwa poprzez wykorzystanie cyfryzacji. Obejmuje to optymalizację serwisu, maksymalizację wykorzystania istniejącej infrastruktury i dostarczanie rozwiązań zapewniających płynne podróże. Jedną z największych barier dla pełnego przyjęcia cyfryzacji są ogromne ilości danych zablokowanych w zamkniętych systemach. Odpowiedzią jest dostęp do tych danych za pośrednictwem znormalizowanych interfejsów programowania aplikacji (API) i połączenie ich z narzędziami do analizy i oceny opartymi na sztucznej inteligencji. Jako wiodący dostawca technologii, Siemens Mobility zidentyfikował około 100 interfejsów API w ekosystemie kolejowym i już w pełni opracował kilkanaście z nich.
– InnoTrans 2024 to kolejny rozdział w naszej podróży cyfryzacji na kolei, która rozpoczęła się w 2018 roku. Zademonstrujemy najnowsze innowacje, które zapewnią 100% dostępność pociągów, zmaksymalizowaną przepustowość sieci i ulepszenia w obsłudze klienta, aby osiągnąć nawet 100% obłożenia. Przeniesiemy łączność na wyższy poziom, czyniąc oprogramowanie bardziej modułowym, wykorzystując znormalizowane interfejsy API i przenosząc moduły oprogramowania do chmury w celu uzyskania rozwiązań cyfrowych, które przyniosą korzyści naszym klientom, pasażerom i naszej planecie – powiedział Michael Peter, CEO Siemens Mobility.
Wybrane technologie prezentowane na stoisku Siemens Mobility:- S-Bahn Munich - centralnym punktem ekspozycji na stoisku będzie cyfrowy pociąg S-Bahn Munich. W środku znajdą się funkcje kontroli floty, aplikacje w pociągu, zdalne wybudzanie pociągu i aktualizacje oprogramowania oraz systemy konserwacji oparte na sztucznej inteligencji.
- Maksymalna przepustowość sieci - cyfrowe systemy sterowania pociągami, w połączeniu z automatyczną obsługą pociągów (ATO) za pośrednictwem ETCS, zwiększające przepustowość nawet o 30 %, poprawiające zużycie energii w sieci nawet o 30 %, a punktualność o 15 %.
- Train2Cloud - cyfrowy system sygnalizacji miejskiej, wykorzystujący łączność 5G, a także prezentacja pierwszej na świecie modernizacji istniejącego systemu metra GoA4 do nowego systemu automatyki GoA4 CBTC.
- Railigent X – oparty na chmurze pakiet aplikacji łączy IoT i AI w celu optymalizacji zasobów kolejowych. Redukuje koszty opóźnień w świadczeniu usług serwisowych o 40%, minimalizuje postoje na zajezdni o 30 % i obniża koszty utrzymania o 15%. Jedną z nowych funkcjonalności będzie "Health states", kompleksowy model wspomagania decyzji koordynatorów utrzymania floty wykorzystujący wskaźniki świetlne (czerwony, żółty, zielony) do oceny stanu komponentów.
- MoBase - platforma handlu elektronicznego dla profesjonalnych produktów i rozwiązań kolejowych, oferująca wygodne, kompleksowe zakupy. Dzięki dostępności ponad 350 000 części zamiennych klienci mogą łatwo znaleźć to, czego potrzebują.
- Projekty pod klucz – prezentacja projektu obsługi nowego 23-kilometrowego systemu kolei podziemnej z sześcioma stacjami i dwunastoma 3-wagonowymi pociągami metra bez maszynisty, które będą obsługiwać projekt Metro Western Sydney Airport w Sydney.
- Oprogramowanie – otwarta platforma S3 Passenger do zarządzania, ustalania cen i rezerwacji miejsc dla głównych operatorów kolejowych. Rozwiązanie pomaga operatorom maksymalizować wykorzystanie miejsc i zwiększając przepustowość.
- Komponenty kolejowe – prezentacja komponentów wózków i modeli serwisowych, a także układu hamulcowego w technologii „air-free”, technologii SiC w przetwornicach trakcyjnych oraz pomocniczych i wysoce zintegrowanego napędu: silnika synchronicznego o stałym wzbudzeniu z przekładnią.
Zewnętrzny obszar wystawowy Siemens Mobility:- Szybki pociąg Velaro dla Egiptu jest zbudowany tak, aby wytrzymać ekstremalne temperatury, zawiera elementy odporne na pustynię, zapewniając jednocześnie najwyższy poziom komfortu pasażerom. W Egipcie zostanie zbudowana sieć kolei dużych prędkości o długości 2000 km, dzięki czemu Egipt stanie się szóstym krajem na świecie pod względem kolei dużych prędkości w ciągu zaledwie kilku lat. Dzięki temu 90% Egipcjan uzyska dostęp do bezpiecznego, czystego transportu.
- Mireo Smart jest odpowiedzią na wyzwania stale zmieniającego się krajobrazu transportowego i rosnącej popularności mobilności kolejowej. Siemens Mobility oferuje operatorom kolejowym wysoce znormalizowany, niezawodny i dostępny pociąg regionalny, który może być dostarczony w bardzo krótkim czasie.
- Vectrain to elastyczne rozwiązanie transgraniczne dla podróży międzymiastowych. Składa się z lokomotywy Vectron na 230 km/h i wagonów sterowniczych ze znormalizowanymi wagonami Vectouro, które zapewniają elastyczność operatorom i podróże transgraniczne pasażerom. Pociąg i lokomotywa uzyskały już lub są w trakcie uzyskania autoryzacji w kilku krajach europejskich, w tym także w Polsce.