Siemens Mobility w ostatnich latach znacząco zwiększył produkcję kolejową w USA. Obecnie w zakładach w Sacramento w Kalifornii trwa produkcja pierwszych składów Airo dla Amtraka, który zdecydował się na zamówienie 83 pociągów.
W lipcu 2021 Siemens Mobility podpisał umowę z Amtrakiem, w ramach której zobowiązał się dostarczyć 73 składy o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi wartość zamówienia do 7,3 mld USD. Umowa przewiduje także w opcji możliwość zamówienia kolejnych 140 składów. W wariancie maksymalnym Amtrak zakupi więc 213 składów. Będą zastępowały składy złożone z wagonów Amfleet i Metroliner. Latem 2023 r. Amtrak ostatecznie potwierdził chęć zakupu 10 dodatkowych pociągów, zwiększając łączne zamówienie do 83.
Pod koniec zeszłego roku Amtrak pokazał pierwsze wizualizację składów Airo, zaś teraz możemy zobaczyć pierwsze zdjęcia z zakładów w Sacramento.
Produkcja nowych pociągów prowadzona jest w zakładzie Siemens Mobility w Sacramento w Kalifornii. Zakład ten działa od kilku dekad i dostarczył już ponad 3 tys. pojazdów do USA i Kanady. Obecnie zatrudnionych jest w nim 2,5 tys. osób.
Jak podkreślają zarówno zamawiający jak i producent, większość podzespołów powstaje w USA. Producenci ze Stanów dostarczają ok. 3,5 tys. różnych części, a dla Siemensa pracuje 100 przedsiębiorstw z 31 stanów. W samej Kalifornii pracuje zaś 6 poddostawców dostarczających ponad 2 tys. różnego rodzaju części i podzespołów.
– Amtrak Airo tworzy miejsca pracy jeszcze zanim pociągi pojawią się na torach. Nowe składy nie tylko zapewnią światowej klasy jakość podróży na trasach w całym kraju, ale także pobudzą lokalne gospodarki, ponieważ zrewolucjonizują sposób poruszania się koleją – mówi Roger Harris, prezes Amtraka.
– Wygodne i niezawodne pasażerskie usługi kolejowe mają kluczowe znaczenie dla dobrobytu gospodarczego stanu Nowy Jork, a nowe pociągi Amtrak Airo już przynoszą korzyści – siedem nowojorskich firm dostarcza części na potrzeby tego projektu. Stanowy Departament Transportu cieszy się z postępującej produkcji i z niecierpliwością oczekuje dnia, w którym pociągi Amtrak Airo dotrą do naszego miasta – zaznacza Marie Therese Dominguez, komisarz Departamentu Transportu stanu Nowy Jork.
Nowe pociągi zostaną skierowane głównie do obsługi tras regionalnych na Korytarzu Północno-Wschodnim (NEC – Northeast Corridor) oraz połączenia między Nowym Jorkiem a Miami/ Tampą (Palmetto). Obsłużą także następujące połączenia: Empire Service, Virginia Services, Keystone Service, Downeaster, Cascades, Maple Leaf, New Haven/Springfield Service, Carolinian, Pennsylvanian, Vermonter, Ethan Allen Express oraz Adirondack. Większość jest dodatkowo finansowana ze środków stanowych, a w przypadku niektórych zobaczymy również tradycyjnie odmienne malowania.
Oferowana przez Siemens na rynku amerykańskim rodzina pojazdów z serii Venture to w uproszczeniu rozwiązanie wywodzące się ze znanych w Europie Viaggio Comfort zastosowanych m.in. w składach Railjet wykorzystywanych przez Koleje Austriackie oraz w ich czeskim odpowiedniku. Chodzi więc o składy wagonowe z lokomotywą i wagonem sterowniczym umożliwiającym pracę w systemie push-pull.
Amtrak zdecydował się na zakup składów w różnych konfiguracjach liczących od 6 do 8 wagonów na pociąg. Prowadzone mają być przez lokomotywy spalinowo-elektryczne typu Charger. 15 lokomotyw będzie pojazdami hybrydowymi wyposażonymi w pakiet baterii – będą to pierwsze tego typu jednostki w Stanach Zjednoczonych.