Rosyjskie Koleje (RZD) złożyły zamówienie na 13 pociągów dużych prędkości Velaro od Siemens Mobility oraz Ural Locomotives, spółkę joint-venture w grupie Sinara i Siemens AG. Zamówienie jest warte około 1,1 miliarda euro. Kontrakt obejmuje zarówno dostawę, jak i obsługę techniczną pociągów przez okres 30 lat.
To nie pierwsze zamówienie pociągów Velaro dla kolei rosyjskich. W latach 2006-2011 RZD zakupiły łącznie 16 pociągów dużych prędkości Siemens Mobility. W 2019 r. podpisano umowę na
kolejne 13 pociągów – łącznie RZD będą dysponować flotą 29 pociągów dużych prędkości Velaro. Większość nowych pociągów będzie kursować na 650-kilometrowej trasie między Moskwą i Sankt Petersburgiem.
– Podpisując tę umowę, przenosimy długoterminową i udaną współpracę z Kolejami Rosyjskimi na nowy poziom. Trasa relacji Moskwa-Sankt Petersburg już jest jedną z najbardziej wydajnych linii dostosowanych do pociągów dużych prędkości na świecie. Będziemy kontynuować wspólną pracę nad polepszaniem tej sieci, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury w Rosji – powiedział Joe Kaeser, szef Siemens AG.
– Fakt, że RZD zaufało spółce Siemens Mobility po raz trzeci w rozwoju swojej floty dużych prędkości pokazuje, jak dobrze sobie radzi platforma Velaro. To pojazdy charakteryzujące się wysoką wartością przez cały cykl życia, zwiększonym komfortem dla pasażerów oraz optymalną dostępnością – powiedziała Sabrina Soussan, szefowa Siemens Mobility.
Pociąg Velaro w Rosji operuje pod nazwą ‘Sapsan’, co oznacza sokoła wędrownego. Pojazd został specjalnie przystosowany do jazdy na szerokich rosyjskich torach w ekstremalnych warunkach pogodowych (zakresy temperatur wahają się od -40 C° do +40°).
Pociągi Sapsan są wyposażone w rosyjski system kontroli pociągów, przewożąc około 550 pasażerów. Obsługa techniczna pociągów będzie odbywać się w zapleczu Siemens Mobility w Sankt Petersburgu.