Publikujemy drugą część rozmowy z Gerhardem Greiterem, prezesem regionu NEE w Siemens Mobility GmbH. Tym razem rozmawiamy na temat platformy Viaggio – nowoczesnych wagonów sprzedawanych przez Siemensa, a kupowanych m.in. przez Austriaków i Czechów.
– Viaggio, to wspaniała linia wagonów, z których jesteśmy bardzo dumni. Jest bardzo łatwy w utrzymaniu, sprawdzi się znakomicie w ruchu międzynarodowym, jego homologacja, m.in. w Polsce, jest w toku. Wagony takie, w towarzystwie lokomotywy Vectron, mogą się poruszać z prędkością 230 km/h. Zysk czasowy dla składu jadącego z taką prędkością między Katowicami a Warszawą to 8 minut, ale w dwie strony daje to już 16 minut. Taki czas jest już istotny z punktu widzenia biznesu, a PKP PLK zapewnia, że z taką prędkością będzie można po CMK jeździć. Plany modernizacji linii kolejowych w Polsce zakładają budowę większości szybkich linii do prędkości 250 km/h. Uniwersalny zestaw lokomotywa i wagony, który można wydłużać w zależności od potrzeb, może być produktem idealnym dla tej sieci kolejowej. Nie trzeba koniecznie kupować szybkich zespoły trakcyjnych, skoro możemy mieć bardziej uniwersalne zestawy wagonowe, które będą kursować wystarczająco szybko – powiedział Gerhard Greiter.
Jeśli jednak pojawi się pomysł zakupu zespolonych pojazdów dużych prędkości, czy będziecie w stanie współpracować przy ich budowie z którymś z polskich partnerów?
– Historia współpracy Siemensa Mobility w Polsce z krajowymi producentami jest długa. Dla Pesy dostarczaliśmy przekładnie, z Newagiem budowaliśmy metro dla Warszawy i Sofii. Jeśli chodzi o szybkie pojazdy, mamy gotową technologię do tego, a miejscowi wykonawcy z kolei bardzo dobrze znają rynek i jego potrzeby. Możemy współpracować także przy innych projektach, np. bateryjnych, czy wodorowych. Reasumując – oczywiście jesteśmy otwarci na współpracę razem z polskimi producentami.
Jak spoglądacie na coraz liczniejszą reprezentację chińskich produktów w Europie? Także oni chcą zdobywać kontrakty w Polsce.
Nie boimy się konkurencji z Dalekiego Wschodu, jesteśmy bardzo silną, niezwykle innowacyjną firmą. Nie jesteśmy też przeciwko konkurencji, ponieważ jest rozwojowa dla wszystkich. Warto jednak zaznaczyć, że europejski rynek jest bardzo otwarty, ale tych samych szans nie daje nam rynek azjatycki. Nie mamy równych szans. Uważam więc, że te same zasady powinny obowiązywać wszystkich producentów, którzy chcą sprzedawać swoje pojazdy w Europie.
Cała rozmowa z Gerhardem Greiterem ukaże się w najnowszym miesięczniku "Rynek Kolejowy"
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.