Siemens Mobility dostarczy 7 dwuwagonowych pociągów Mireo Plus H zasilanych ogniwami paliwowymi dla Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). Wcześniej przewoźnik zamówił również bateryjną wersję tych nowoczesnych pociągów.
Firma Siemens Mobility poinformowała o otrzymałniu od Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zlecenia na dostawę siedmiu dwuwagonowych pociągów Mireo Plus H dla sieci Heidekrautbahn (RB27) w regionie metropolitalnym Berlin-Brandenburgia. Tabor wodorowy zostanie dostarczony jesienią 2024 roku. Pociągi mają kursować w sieci Heidekrautbahn (RB27) od grudnia 2024 roku Wcześniej przewoźnik
zamówił 31 bateryjnych Mireo.
Wodorowe Mireo Plus H z serwisem na dziesięć latNowe zamówienie obejmuje również dziesięcioletnią umowę na serwis i części zamienne do 2034 roku. W ten sposób Siemens Mobility zapewni dostępność pociągów przez cały okres obowiązywania umowy przewozowej. Umowa serwisowa obejmuje nie tylko zapewnienie wszystkich niezbędnych czynności związanych z utrzymaniem, konserwacją i naprawami, ale także ich ciągły rozwój i dostosowanie do specyficznych potrzeb klienta w zakresie użytkowania pociągów kursujących na Heidekrautbahn.
Jak podaje Siemens, wykorzystanie pociągów napędzanych wodorem na kolei Heidekrautbahn jest częścią wspieranego naukowo wspólnego projektu pilotażowego finansowanego przez rząd federalny oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia. Projekt koncentruje się na stworzeniu regionalnej, zrównoważonej infrastruktury wodorowej, która obejmuje również elektrownię hybrydową i system zbiorników. Wszystkie pociągi na linii RB27 mają być napędzane wyłącznie energią ekologiczną, czyli regenerowaną i produkowaną w regionie. Dzięki przejściu z oleju napędowego na wodór, Heidekrautbahn zmniejszy roczną emisję CO₂ o około 3 mln kg i zaoszczędzi 1,1 miliona litrów oleju napędowego – podkreśla producent.
Druga generacja pociągu na wodórSiemens podkreśla, że Mireo Plus H to pociąg wodorowy drugiej generacji, wyposażony w zasilany wodorem układ trakcyjny o mocy 1,7 MW, zapewniający przyspieszenie do 1,1 m/s
2 i prędkość maksymalną 160 km/h. Ponadto pociąg ten charakteryzuje się najniższymi na rynku kosztami cyklu życia i można go zatankować w ciągu zaledwie 15 minut. Konstrukcja Mireo opiera się na samonośnej, spawanej i zintegrowanej lekkiej konstrukcji aluminiowej. Ulepszona aerodynamika pociągu wraz z energooszczędnymi komponentami i inteligentnym zarządzaniem systemem elektrycznym również przyczyniają się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń i wykorzystania zasobów – podaje producent, zapewniając, że dwuwagonowe pociągi mają komfortowo zaprojektowane, przestronne wnętrza.
Pasażerowie mogą korzystać z bezpłatnego Wifi, dynamicznego wyświetlania informacji pasażerskich w czasie rzeczywistym, specjalnie wydzielonej strefy rodzinnej oraz dwóch wielofunkcyjnych obszarów z dużą ilością miejsca na wózki dziecięce, wózki inwalidzkie i do dwunastu rowerów. Pociągi posiadają także specjalne udogodnienia, dzięki czemu pasażerowie na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi mogą łatwo wsiadać i wysiadać z pociągu, nawet na niższych peronach. Nowy projekt oznakowania w wagonach ułatwia także szybką, nieskomplikowaną, a przede wszystkim pozbawioną barier wymianę pasażerów.
– Nasz Mireo Plus H to pociąg wodorowy nowej generacji, który łączy w sobie innowacyjność i zrównoważony rozwój. Dzięki dużemu zasięgowi, szybszemu przyspieszeniu i najnowocześniejszym technologiom, wyznaczy on nowe standardy w bezemisyjnym transporcie pasażerskim – powiedział Michael Peter, CEO Siemens Mobility cytowany w komunikacie.
– Jesteśmy dumni, że możemy obsługiwać Heidekrautbahn, pierwszą sieć kolejową w regionie Berlina i Brandenburgii, która będzie korzystać z pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dzięki Siemens Mobility Niederbarnimer Eisenbahn ma u swego boku doświadczonego i niezawodnego partnera. Wysoce innowacyjne pociągi napędzane wodorem są nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także zapewniają nowoczesne wyposażenie i funkcje dostosowane do potrzeb naszych pasażerów. Co więcej, bezpośrednie zaangażowanie producenta w utrzymanie pociągów zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa w zakresie dostępności pociągów. Poprzez zmodernizowanej technologicznie i ekologicznie linii kolejowej chcemy aktywnie wspierać transformację energetyczną i transportową oraz uatrakcyjnić lokalny transport publiczny w zakresie dojazdów do pracy i turystyki – powiedział Detlef Bröcker, prezes zarządu Niederbarnimer Eisenbahn (NEB).