Obszar metropolitalny Berlina i Brandenburgii otrzyma pod koniec 2024 r. pierwsze bezemisyjne pojazdy regionalne napędzane energią elektryczną z akumulatorów oraz ulepszony i rozszerzony rozkład jazdy. Aby zapewnić tę usługę, Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który na początku czerwca ponownie wygrał kontrakt na obsługę sieci połączeń, zamówił 31 dwuwagonowych, zasilanych bateryjnie zespoły trakcyjne Mireo Plus B od Siemens Mobility.
Kraje związkowe Berlin i Brandenburgia są odpowiedzialne za planowanie i finansowanie regionalnych pasażerskich połączeń kolejowych w regionie VBB. O prawdopodobnym zawarciu umowy z Siemensem w wyniku zwycięstwa w przetargu NEB
informowaliśmy już wcześniej. Zamówienie ostatecznie jest nawet większe, niż pierwotnie zapowiadane 26 jednostek.
Nowe Mireo z bateriami
Jak informuje Siemens, nowe zespoły trakcyjne wyposażone będą w troje drzwi po każdej stronie. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji co najmniej 128 miejsc siedzących oraz dwanaście miejsc dla rowerów, wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Dwa lub więcej składów pojazdów może być sprzęganych i eksploatowanych w trakcji wielokrotnej. Pojazd akumulatorowo-hybrydowy czerpie energię z sieci trakcyjnej. Na niezelektryfikowanych odcinkach tras zasilanie pojazdu zapewniają akumulatory litowe-jonowe – wcześniej naładowane na odcinkach zelektryfikowanych. Do zasilania pociągu wykorzystywana jest również energia odzyskana podczas hamowania. Dwuczłonowy pojazd ma zasięg ponad 90 kilometrów na zasilaniu akumulatorowo-elektrycznym.
Jak czytamy w informacji, wraz z powstaniem nowej sieci połączeń Wschodniej Brandenburgii na niektórych liniach zostanie zwiększona oferta rozkładowa, a kraje związkowe zamówiły więcej niż w przeszłości podwójnych składów pociągów, które mają być eksploatowane na intensywnie użytkowanych liniach. Mireo Plus B ma więcej miejsc siedzących niż wymagano pierwotnie w przetargu. W przyszłości pasażerowie będą mieli również bezpłatny dostęp do WiFi, system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym oraz specjalnie wydzieloną strefę rodzinną. W obu członach rozmieszczono równomiernie około 60 gniazdek elektrycznych, a także porty ładowania USB oraz miejsca do ładowania indukcyjnego.
– Zastosowanie przyjaznych dla środowiska systemów napędowych w transporcie publicznym stanowi kamień milowy w transformacji technicznej dokonującej się w sektorze kolejowym. Jako pierwszy akumulatorowo-elektryczny zespół trakcyjny w sieci VBB, Mireo Plus B zapewnia rzeczywistą wartość dodaną w zakresie kompatybilności klimatycznej i ekonomiczności w porównaniu z obecnie eksploatowanymi pojazdami z silnikami spalinowymi. Ten trend w kierunku pociągów elektrycznych, wraz z jeszcze bardziej atrakcyjną ofertą usług, będzie kontynuowany i będzie stanowił dalszy impuls do transformacji transportu – mówi Guido Beermann, minister transportu kraju związkowego Brandenburgia cytowany w komunikacie.
Nowe standardy sieci w regionie– Nowe pociągi zamówione do obsługi połączeń regionalnych przyczynią się w podwójny sposób do ochrony środowiska: Będzie więcej połączeń kolejowych i jednocześnie mniejsza emisja spalin. Dzięki większej przestrzeni, lepszemu wyposażeniu i funkcjonalności oraz większej częstotliwości kursowania, pociągi regionalne będą coraz bardziej atrakcyjne dla codziennych dojazdów do pracy i staną się prawdziwą alternatywą dla prywatnych samochodów – dodał Regine Günther, senator ds. środowiska, transportu i ochrony klimatu, kraju związkowego Berlin.
– Wyznaczyliśmy nowe standardy dzięki sieci we wschodniej Brandenburgii i jej ukierunkowaniu na alternatywne napędy. Nowe pociągi wraz ze zwiększoną częstotliwością kursowania znacznie poprawią ofertę dla pasażerów. W rzeczywistości nie ma żadnej alternatywy: Kolej przyjazna dla środowiska musi być dalej wspierana i rozbudowywana. Najbardziej cieszy mnie fakt, że w przyszłości na wielu liniach będą kursować pociągi elektryczne z systemami magazynowania energii. Transformacja transportu i ochrona klimatu są w pełnej harmonii: To dobry dzień dla transportu publicznego w Berlinie i Brandenburgii – mówi Susanne Henckel, Dyrektor Zarządzający Zarządu Transportu Publicznego Berlin-Brandenburgia (VBB).
– Dzięki Mireo Plus B od Siemensa mamy wysokowydajny i innowacyjny pojazd pod względem osiągów, zasięgu i wyposażenia, który szczególnie nadaje się do częściowo zelektryfikowanych linii regionalnych sieci wschodniej Brandenburgii. Dzięki naszemu dążeniu do innowacji i wyposażeniu dostosowanemu do potrzeb naszych pasażerów wzmacniamy przyjazny dla klimatu regionalny transport kolejowy i łączymy cele ochrony klimatu z wymogami transformacji transportowej – stwierdził Detlef Bröcker, Dyrektor Zarządzający, Niederbarnimer Eisenbahn (NEB).
– Zrównoważony rozwój jest bardzo wysokim priorytetem dla Siemens Mobility, dlatego tak bardzo cieszymy się z drugiego zamówienia na nasz zasilany bateryjnie Mireo Plus B. Nasz Mireo jest naprawdę popularny zarówno wśród klientów, jak i pasażerów. Sprzedaliśmy już ponad 240 pociągów z tej udanej serii. Ten najnowocześniejszy pociąg zapewnia pasażerom komfort i wygodę, niezawodność i dostępność oraz ochronę klimatu. Dzięki zastosowaniu akumulatorów, pociągi mogą kursować po niezelektryfikowanych liniach kolejowych, zastępując pociągi napędzane silnikami diesla i wnosząc znaczący wkład w redukcję emisji CO2 – podsumował Dr Elmar Zeiler, szef działu Mass Transit i Pociągów Regionalnych w Siemens Mobility.
W przetargu na obsługę sieci kolejowej we Wschodniej Brandenburgii kraje związkowe Berlin i Brandenburgia wyraźnie postawiły na alternatywne napędy i zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Obecnie na trasach tej sieci kursują pojazdy napędzane silnikami diesla. Dzięki przejściu na pojazdy Mireo Plus B z napędem akumulatorowym, roczne zużycie oleju napędowego w sieci Wschodniej Brandenburgii zostanie zredukowane o około 4,4 mln litrów. Ponadto nowe pojazdy całkowicie wyeliminują lokalną emisję CO2 i w zależności od struktury energii elektrycznej zmniejszą emisję ponadregionalną o ok. 11 500 ton rocznie. Jednocześnie znacznie zmniejszy się emisja drobnych pyłów – informuje Siemens.