W czerwcu PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytkowania 7 nowych przystanków. Są one częścią projektu realizowanego w ramach POIiŚ. Powstaną kolejne miejsca zatrzymania pociągów pod Rzeszowem, kontynuowana jest budowa linii na lotnisko Jasionka.
Od 11 czerwca podróżni korzystają z 7 nowych przystanków w obszarze aglomeracji rzeszowskiej. Rzeszów Pobitno, to nowy przystanek, który został oddany do użytkowania na trasie w stronę Przeworska. Rzeszów Staromieście, Głogów Małopolski Niwa i Kolbuszowa Górna – to przystanki na linii do Kolbuszowej. Na trasie przygotowano również dodatkowe perony przy stacji Kolbuszowa i na przystanku Zaczernie. Na linii do Kolbuszowej powstały też dwie mijanki. Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna – te obiekty są oddane podróżnym na linii w stronę Strzyżowa.
– Nowe obiekty przystosowane są do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przygotowano wygrodzone dojścia i chodniki oraz system ścieżek dotykowych dla osób niewidomych i słabo widzących. Odpowiednia wysokość peronów ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort zapewniają także wiaty, ławki i jasne oświetlenie oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie – napisały PKP Polskie Linie Kolejowe. Budowa przystanków skutecznie demolowała rozkład jazdy pociągów PKA w ubiegłym roku i w części 2023 roku,
o czym pisaliśmy tutaj. Ciągle trwa budowa kolejnych siedmiu przystanków zaplanowanych w ramach PKA.
– Budowa nowych przystanków, którą realizujemy m.in. w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej na Podkarpaciu, to dla mieszkańców wzrost dostępności do kolei i lepsze możliwości korzystania z ekologicznego środka transportu. Dzięki inwestycji PLK SA będą wygodniejsze połączenia aglomeracyjne dla mieszkańców Rzeszowa oraz pobliskich miejscowości. Szczególnie ważnym efektem przedsięwzięcia będzie szybkie połączenie centrum stolicy województwa z lotniskiem – powiedział Grzegorz Kurdziel, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
W budowie jest obecnie, oprócz siedmiu wspomnianych kolejnych peronów, odgałęzienie od linii 71 w kierunku lotniska Jasionka. Nowy odcinek linii kolejowej ma być gotowy jesienią i ma zająć około 14 minut. Projekt PLK i województwa podkarpackiego pod nazwą „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej” warty jest łącznie 334 510 916,93 zł netto (unijne dofinansowanie jest na poziomie 196 mln zł.).
W jego ramach kupiono także tabor do obsługi linii. Pociągi są niemal niewykorzystywane w weekendy.