Polregio złożyło do Urzędu Transportu Kolejowego wnioski o przyznanie otwartego dostępu na siedmiu nowych trasach krajowych. Nowe połączenia komercyjne mogłyby ruszyć od 14 czerwca tego roku.
Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły wnioski Polregio dotyczące przyznania decyzji w sprawie otwartego dostępu na siedmiu trasach krajowych:
- Białystok – Zielona Góra Główna i w relacji powrotnej (p. Warszawę i Poznań),
- Gdynia Główna – Wrocław Główny i w relacji powrotnej (p. Poznań i Bydgoszcz),
- Gdynia Główna – Poznań Główny i w relacji powrotnej (p. Bydgoszcz),
- Gdańsk Główny – Kołobrzeg i w relacji powrotnej,
- Olsztyn Główny – Kołobrzeg i w relacji powrotnej (przez Gdańsk i Słupsk),
- Wrocław Główny – Kołobrzeg i w relacji powrotnej (przez Poznań i Piłę),
- Wrocław Główny – Świnoujście i w relacji powrotnej (przez Kostrzyn i Rzepin).
Wnioski sprzed pandemii
Jak czytamy w zawiadomieniu, Polregio planuje uruchomić nowe usługi w weekendy od 14 czerwca 2020 r. do 31 grudnia 2024 r. Większość połączeń ma mieć charakter całoroczny. Relacje z Olsztyna do Kołobrzegu oraz z Wrocławia do Kołobrzegu i Świnoujścia mają być realizowane wyłącznie w wakacje. Przed wydaniem decyzji może zostać zbadany wpływ nowych połączeń na te już funkcjonujące, ale tylko na wniosek Ministerstwa Infrastruktury, samorządów lub innych przewoźników.
Według zawiadomienia marką nowych połączeń będzie SuperRegio,
uruchomione w maju ubiegłego roku. PR planują obsługę zmodernizowanymi pojazdami EN57 AL/ ALd/ ALc/ AKŁ/ AKM, EN57 FPS lub ED 72Ac.
Jak czytamy w dokumentach, wnioski Polregio wpłynęły do UTK 6 grudnia 2019 roku, a więc na długo przed rozwinięciem się pandemii COVID-19. Potrzebowały one jednak uzupełnienia, dlatego urząd opublikował je dopiero teraz. Można zakładać, że ewentualne uruchomienie połączeń będzie zależeć od sytuacji epidemicznej i gospodarczej w kraju.
Na razie wszystkie połączenia komercyjne zawieszone
Pierwsze wnioski o dostęp do tras krajowych według procedury otwartego dostępu Przewozy Regionalne złożyły w 2018 roku. UTK sukcesywnie wydawał kolejne zezwolenia. Pierwsze trasy
podano w czerwcu ubiegłego roku. Wciąż nie wykorzystano wszystkich udzielonych zgód, np. na
wykorzystanie trasy z Łodzi i Katowic do Gdyni. Przewoźnik nie ma też takiego obowiązku; złożenie wniosków i uzyskanie zgód nie oznacza automatycznie, że połączenia zostaną uruchomione, a jedynie że przewoźnik będzie miał taką możliwość.
Jak podsumowuje rzecznik Polregio Dominik Lebda, pociągi SuperRegio kursowały dotąd (w różnych terminach) na trasach: Kraków – Zator – Kraków, Katowice – Zator – Katowice, Ostrowiec Świętokrzyski – Wrocław – Ostrowiec Świętokrzyski. Z uwagi na sytuację epidemiczną połączenia te są czasowo zawieszone. – Pociągi o nazwie SuperRegio pozostają w naszej ofercie połączeń komercyjnych i nie planujemy zmian w tym zakresie – mówi "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik.