Polskie miasta dzięki funduszom unijnym rozwijają sieci tramwajowe. Oprócz opisywanej przez nas w niniejszym numerze nowej sieci w Olsztynie, mamy jeszcze 14 systemów tramwajowych. Z wyjątkiem jednej lokalizacji w przeddzień zakończenia perspektywy 2007-2013 dzieje się tam sporo.
GOP
Tramwaje Śląskie realizują teraz – dzięki funduszom unijnym – duży projekt inwestycyjny, obejmujący infrastrukturę i tabor. To pierwsza od lat większa modernizacja systemu tramwajowego na Śląsku i w Zagłębiu. Projekt realizowany z funduszy unijnych obejmuje m.in. modernizację ok. 46 km toru pojedynczego.
Remonty infrastruktury skoncentrowane były w Chorzowie, Zabrzu, Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Katowicach i Sosnowcu. Prace podzielono na trzy ciągi: Katowice Brynów – Chorzów – Bytom (siedem zadań infrastrukturalnych, 10,59 km zmodernizowanych tras), Sosnowiec Zagórze – Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Bytom (14 zadań infrastrukturalnych, 28,58 km zmodernizowanych tras) i Bytom – Ruda Śląska – Zabrze (sześć zadań infrastrukturalnych, 6,77 km zmodernizowanych tras). W ramach jednego z zadań odtworzono w wersji dwutorowej trasę tramwajową z Bytomia do Świętochłowic wzdłuż Łagiewnickiej i Świętochłowickiej. Ruch zawieszono tam sześć lat wcześniej.
Ogółem sieć tramwajowa w GOP liczy 311 km torów – najwięcej w Polsce. Na rozległej sieci jest sporo odcinków jednotorowych (20%) o mniejszym natężeniu ruchu, znajdujących się często w złym stanie technicznym. Jest również dużo odcinków niewydzielonych z jezdni. To wszystko rodzi pytania o przyszłość sieci. Najgłośniejszym przykładem ograniczania sieci w ostatnich latach pozostaje decyzja o wycofaniu tramwajów z Gliwic, ale w połowie lutego zamknięta została kolejna trasa tramwajowa. Z powodu złego stanu mostu na ul. Piastowskiej
zostanie zawieszona linia nr 18.
W ramach wspomnianego projektu unijnego zakupiono również 30 nowych tramwajów niskopodłogowych – w tym roku pasażerów zaczęły wozić pierwsze Twisty, wyprodukowane przez Pesę. W przyszłym roku natomiast przyjechać ma 12 częściowo niskopodłogowych tramwajów, których zakup był możliwy dzięki oszczędnościom z przetargów. Oprócz tego projekt obejmuje modernizację 75 wagonów typu 105N. Co ciekawe, Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na przebudowę członu środkowego w używanym wagonie Ptb z Frankfurtu nad Menem na człon niskopodłogowy. Jeśli się powiedzie, operator nie wyklucza przebudowy kolejnych dziewięciu pojazdów. Ogółem Tramwaje Śląskie mają 324 wagony pasażerskie. Średnio mają 22,4 lata, co nie jest złym wynikiem. Ale tylko co piąty wagon ma choćby częściowo niską podłogę. Przewoźnik ma też 28 pojazdów specjalnych.
Gorzów Wielkopolski
W Gorzowie Wielkopolskim jako jedynym mieście nie podjęto żadnych inwestycji unijnych. Poprzedni prezydent miasta rozważał nawet likwidację tramwajów. Sieć o długości 24 km i rozstawie normalnotorowym jest jedną, z najmniejszych w kraju. Torowiska wydzielone stanowią prawie trzy czwarte sieci. MZK Gorzów ma 35 tramwajów i jest to najstarszy tabor w kraju
– średnio 38-letni. Przed kilkoma laty miasto kupiło nawet tramwaje z muzeum komunikacji w Amsterdamie, które są tu eksploatowane liniowo.
Całość artykułu można przeczytać w miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.