Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Sieć trakcyjna połączyła Wilno z Mińskiem
Fot. paju, lic. CC BY-SA 3.0Stacja w miejscowości Mołodeczno
Zakończył się długoletni proces elektryfikacji linii kolejowej łączącej stolice Litwy i Białorusi. Od grudnia pociągi pojadą po nowej trasie w czasie do 2 godzin.

Prace nad końcowym etapem elektryfikacji odcinka o długości 111 km rozpoczęły się we wrześniu 2015 r. Prac po białoruskiej stronie – na odcinku od miejscowości Mołodeczno do granicy w Kenie – podjęły się Koleje Białoruskie oraz China United Engineering Corp. Pieniądze na elektryfikację 84-kilometrowego odcinka pozyskano z pożyczki od China EximBank na kwotę 72 mln dolarów, co stanowi 85% całkowitych kosztów. Inwestycja po stronie litewskiej jest już zakończona. Litwini prowadzili prace na odcinku 28,6 km z Nowej Wilejki (lewobrzeżnej dzielnicy Wilna) do Kyviškėsu-Keny i dalej granicy z Białorusią. Wartość tego projektu wynosiła ok. 94 mln litów.

Po stronie białoruskiej udało się zakończyć inwestycję dopiero 16 września. Jednak dopiero 10 grudnia mają rozpocząć się regularne połączenia pociągami elektrycznymi pomiędzy stolicami państw. Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu od 40 do 45 minut, dzięki czemu podróż ma trwać ok. 2 godzin. Koleje Białoruskie zapowiedziały, że do wykorzystania linii używać będą elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt Stadlera, z kolei Koleje Litewskie mają w planach uruchamiać na trasie piętrowe pociągi Škody Transportation Class 575.

Plany elektryfikacji dwutorowego szlaku istnieją już od 1980 roku. Ma ona ogromne znaczenie także z punktu widzenia przewozów towarowych, gdyż są one średnio o 30% droższe przy stosowaniu trakcji spalinowej. Oba państwa oczekują teraz, że inwestycja pozwoli również na zwiększenie pojemności składów towarowych w przewozach międzynarodowych w od 40% do nawet 60%. Jednym z celów inwestycji miała być także poprawa połączenia kolejowego z Białorusi do portów nad Morzem Bałtyckim. Również Litwini liczą na, że inwestycja przyciągnie ładunki z państw Europy Wschodniej i Azji do portu w Kłajpedzie.

W 2018 roku Litwa zapowiada dalszą elektryfikację linii w Wilnie, zaś do 2020 roku zakończyć powinna się elektryfikacja odcinka z Radziwiliszki do Kłajpedy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Prawo i polityka

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Jakub Madrjas 31 marca 2022

Koleje Białoruskie wciąż bez pełnej sprawności po ataku hakerów

Prawo i polityka

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Tabor i technika

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Michał Szymajda 09 lutego 2016

Zobacz również:

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Prawo i polityka

Masowe zatrzymania kolejarzy na Białorusi

Jakub Madrjas 31 marca 2022

Koleje Białoruskie wciąż bez pełnej sprawności po ataku hakerów

Prawo i polityka

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Tabor i technika

Koleje Białoruskie kupują kolejne pociągi z Pesy

Michał Szymajda 09 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5