Pociąg pod marką Orient Express wróci na tory w 2023. Jak przed laty podróż pociągiem ma być komfortowa, ale zasadniczo zmieni się jego trasa. Będzie kursować głównie po Włoszech, choć zaplanowano też kursy do Stambułu czy Chorwacji.
Pomysł narodził się w 2017 roku, kiedy grupa hoteli Accor nabyła prawa do marki Orient Express. Wagony pociągu mają być stylizowane na lata 60. XX wieku. Za wnętrza pociągu odpowiada Dimorestudio, - według informacji prasowej projekt „ma łączyć włoską sztukę życia, piękne tradycje, będąc przy tym funkcjonalny i nowoczesny”. W wagonach Orient Expressu będzie 12 kabin deluxe, 18 apartamentów, jeden apartament honor suite oraz restauracja.
Pociąg ma być elementem większego produktu związanego z turystyką kolejowej w ramach należącej do Accor marki Orient Express. W 2023 roku pociąg ma przejechać łącznie ponad 16 tysięcy kilometrów – od Alp aż po kraniec włoskiego buta, wyruszając z rzymskiej stacji Termini. Zaplanowano także kurs do Stambułu, Paryża i Splitu. Przejazd będzie neutralny dla środowiska. Accor zamierza współpracować głównie z Trenitalią i fundacją FS Italiane.
– To ekscytujące móc przywrócić do życia ducha Orient Expressu. Oryginalna trasa pociągu była innowacją w połączeniu kultur Zachodu z Orientem i historii z nowoczesnością. Podróżowanie jest naszą pasją i stylem życia, dlatego pragniemy ożywić ten historyczny świat oraz przywrócić budzącą ekscytację „podróż dokądkolwiek” – powiedział Stephen Alden, dyrektor generalny marki Orient Express.
Na trasie z Paryża (z łącznikiem do Londynu) Orient Express dojeżdżał do Stambułu przez Strasburg, Monachium, Wiedeń, Budapeszt, Belgrad, Nisz i Sofię. W ten sposób kursował w latach 1883–1914, 1919–1939 oraz 1945–1977. W niektóre dni tygodnia, w niektórych latach, uruchamiano też pociąg pod tą nazwą do Salonik w Grecji lub do Bukaresztu i Warny nad Morzem Czarnym. W latach 80-tych XX wieku Orient Express był skracany do Bukaresztu, a później do Budapesztu i Wiednia. Ostatecznie kursy pod tym szyldem zawieszono w grudniu 2009 roku.
Przez Włochy, z zatrzymaniem w Mediolanie i Wenecji, pociąg przejeżdżał w latach 1919 -1939 oraz 1945 – 1962 jako Simplon-Orient-Express, do 1977 jako Direct-Orient-Express. W latach 1982 – 2005, jako Venice-Simplon-Orient Express kończył bieg w Wenecji.
Warto zauważyć, że Koleje Włoskie właśnie uruchomiły pociągi w relacji Mediolan – Paryż. Konkurują na niej z SNCF – kolejami francuskimi. Przejazd szybkim pociągiem Frecciarosa trwa poniżej 7 godzin.