Trwają ostatnie prace związane z odbiorem sezonowej automatycznej myjni PKP Intercity zlokalizowanej na terenie bocznicy w Krakowie. Nowoczesna myjnia jest kolejnym z zakończonych projektów w ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Obiekt powstał w ciągu siedmiu miesięcy od rozpoczęcia budowy, a wykonawcą kontraktu wartego 21,9 mln zł brutto jest firma Budimex.
Jak informuje PKP IC, Inwestycja polegała na budowie stanowiska mycia dla taboru kolejowego na jednym z torów wraz z infrastrukturą techniczną, obejmując także budowę budynku magazynowo - technicznego jednokondygnacyjnego stanowiącego zaplecze technologiczne dla myjni taboru szynowego.
Stanowisko mycia z infrastrukturą towarzyszącą umożliwi obsługę taboru kolejowego pod kątem wykonywania czynności czyszczenia zewnętrznego w zakresie zgodnym z Dokumentacją Systemu Utrzymania, w tym między innymi:
- Mycia zewnętrznego boków i skosów (górnych i dolnych) pudeł pojazdów bez mycia dachów w myjni automatycznej stacjonarnej,
- Domywania ręcznego pudeł, w tym usuwania graffiti,
- Oczyszczania ścieków i neutralizowania środków chemicznych używanych do mycia przed odprowadzeniem ich do kanalizacji,
- Zabezpieczania podwozi taboru kolejowego przed obladzaniem.
Obiekt myjni przystosowany jest do pracy 24 godziny na dobę. Do mycia pudeł używana będzie woda z zamkniętego obiegu z dodatkiem środków myjących. Dozwolone będą także środki posiadające dopuszczenie do mycia taboru jak również podlegające biodegradacji. Mycie taboru odbywać się będzie z separacją zanieczyszczeń powstałych w procesie mycia. Inwestycja obejmuje również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem. Budowa myjni automatycznej wraz z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą ma m.in. na celu dostosowanie bocznicy w Krakowie do wymaganych standardów obsługi taboru na stacji zwrotnej kategorii A - informuje przewoźnik.
- Głównym wyzwaniem przy realizacji tego projektu były względy bezpieczeństwa, techniczne oraz organizacyjne związane z wykonywaniem prac na terenie w pełni działającej bocznicy kolejowej. Odpowiednie zaprojektowanie całej infrastruktury technicznej, wymagało wielu analiz i nierzadko implementacji skrojonych na miarę projektu, unikalnych rozwiązań. Sama realizacja prac, która tak naprawdę w większości odbywała się w środku układu torowego, pomiędzy istniejącymi i będącymi w ciągłym użytkowaniu torami, również wymagała zarówno odpowiedniej koordynacji jak i stałej koncentracji każdego z członków zespołu. Mimo złożoności projektu, wskutek dobrej organizacji i wzorowej współpracy z Inwestorem, wykonaliśmy zadanie przed czasem. Udało się tego dokonać dzięki zaangażowaniu bardzo doświadczonego zespołu, który może pochwalić się sukcesami przy okazji kilku podobnych realizacji – mówi Rafał Jasica, Kierownik Kontraktu w Budimex S.A.
W komunikacie czytamy, że stanowisko myjni będzie wyposażone w infrastrukturę i urządzenia umożliwiające: mycie pudeł myjnią automatyczną wieloszczotkową, mycie ręczne miejsc dla szczotek niedostępnych, ręczne usuwanie graffiti. W trakcie procesu mycia mechanicznego realizowane mają być następujące funkcje: natrysk środka chemicznego oraz spłukiwanie wodą obiegową, mycie zasadnicze szczotkami, płukanie wodą i natrysk wosku ochronnego, końcowe spłukanie wodą zdemineralizowaną. W przypadku mocno zabrudzonego taboru, możliwe będzie powtórzenie czynności mycia szczotkami. Myjnia ma być dwukierunkowa co oznacza, że wszystkie czynności mają być możliwe do wykonywania zarówno w przejeździe w jednym jak i w drugim kierunku. Natryski środka chemicznego (pianowanie) oraz spłukiwanie wodą obiegową oprócz lokalizacji bezpośrednio w myjni, dodatkowo znajdują się obustronnie na początku tac ociekowych. Wszystkie czynności załączania i wyłączania mechanizmów oraz pomp będą odbywać się automatycznie w trakcie przejazdu pociągu według zadanego programu. Myjnię obsługiwać może jedna osoba programująca działanie, wybierająca kierunek przejazdu oraz nadzorująca pracę.
Poza budową myjni PKP Intercity inwestuje w bocznicę kolejową Kraków Główny Zachód, gdzie trwa gruntowna przebudowa jednej z głównych stacji postojowych przewoźnika. Na stacji postojowej przygotowywanych do trasy jest kilkadziesiąt pociągów przewoźnika dziennie. Realizacja inwestycji wartej 44,8 mln zł brutto ma na celu dostosowanie bocznicy do wymaganych standardów obsługi i utrzymania taboru dla tej kategorii stacji. Pozwoli to na zwiększenie sprawności zaplecza technicznego, co przełoży się na realizację oferty przewozowe - podsumowuje PKP IC.