Ogromne utrudnienia w ruchu pociągów spowodowały tego lata dwa głębokie niże (popularnie: orkany). Jednym z najważniejszych czynników są w tym wypadku powalone przez silne wiatry drzewa. PLK zapewnia, że dba o usuwanie drzew położonych zbyt blisko torów.
Niż Ksawery spowodował ogromne utrudnienia na początku tego miesiąca. Jak informuje Karol Jakubowski z PKP PLK, najtrudniejsze warunki występowały na linii kolejowej nr 355 na odcinku Grabowno Wielkie – Bukowina Sycowska, 288 Nysa – Brzeg oraz 139 Tychy – Kobiór. Czas zamknięcia dla przewozów w przypadku tych linii był najdłuższy i trwał do godzin rannych następnego dnia. Z kolei dla szlaku Twardogóra Sycowska – Bukowina Sycowska zamknięcie trwało do 7 października do 9:41. - Nad sprawnym przywracaniem szlaków do ruchu pracowało 114 zespołów szybkiego usuwania awarii. Z powodu braku zasilania zewnętrznego m.in. w Zielonej Górze, na w trasy nie wyjechało łącznie 186 pociągów. Warunki atmosferyczne sprawiły, że szczególnie w województwie dolnośląskim, wielkopolskim, lubuskim, czyli regionach najbardziej narażonych na wichury – po czasowym wstrzymaniu ruchu – pociągi dalekobieżne miały znaczne opóźnienia. W komunikacji regionalnej zapewniono zastępczą komunikację autobusową - informuje Jakubowski.
PLK zapewnia że wycina drzewa w pobliżu torów
Do "Rynku Kolejowego" dotarło wiele komentarzy, że awarie podczas wichur spowodowane były zawaleniem się drzew rosnących zbyt blisko torów - tam gdzie teoretycznie powinny były zostać wycięte przez PKP PLK. Jakubowski zapewnia, że nie było takich przypadków. - Bardzo silne wiatry nie pozostają bez wpływu na wszystkie szlaki komunikacyjne – zarówno drogowe i kolejowe. Orkan Ksawery oraz towarzyszący mu bardzo silny wiatr, mimo usunięcia drzew do przepisowej odległości od torów, spowodowały, że infrastruktura kolejowa w takich sytuacjach zagrożona była nawet przez drzewa rosnące w dalszych odległościach - wyjaśnia. Jak podaje, w dniach 5-6 października powalonych na sieć trakcyjną zostało ponad 190 drzew.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów (Dz. U. Nr 153 poz. 955) wskazuje, że drzewa nie powinny być usytuowane w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpieczeństwa przebywających w pobliżu osób oraz prawidłowe utrzymanie infrastruktury kolejowej. - Zarządca infrastruktury realizuje założenia wynikające z rozporządzenia i -systematycznie usuwa z pasa kolejowego drzewa, które mogą stanowić realne zagrożenie dla przejeżdżających pociągów. W 2016 roku wyciętych zostało 340 tys. drzew w pobliżu linii kolejowych, zaś do końca tego roku planujemy usunąć 569 tys. - podaje przedstawiciel PLK.
UTK: Powalone drzewa odpowiadają za 1,5 tys. zdarzeń w okresie od stycznia 2016 do sierpnia 2017
Nadzór nad bezpieczeństwem sieci kolejowych należy do Urzędu Transportu Kolejowego. I ten sprawdza właściwe usytuowanie drzew i krzewów. - Od stycznia 2016 r. do września 2017 r. przeprowadzono blisko 500 działań związanych ze stanem infrastruktury kolejowej. W niektórych przypadkach nieprawidłowości dotyczyły niezgodnego z przepisami usytuowania drzew i krzewów znajdujących się w odległości zagrażającej bezpieczeństwu ruchu kolejowego oraz ograniczających widoczność. W niektórych przypadkach stwierdzone naruszenia dotyczą więcej niż jednej lokalizacji - informuje “RK” Tomasz Frankowski, rzecznik urzędu.
Jak dodaje, w wyniku niewłaściwego poziomu utrzymania infrastruktury dochodzi do szeregu zdarzeń kolejowych, jak również trudności eksploatacyjnych, prowadzących niejednokrotnie do wstrzymania ruchu kolejowego, np. z powodu przewrócenia drzewa na sieć trakcyjną oraz zerwania jej elementów. Od stycznia 2016 r. do sierpnia 2017 r. odnotowano ponad 1500 zdarzeń kolejowych kategorii D (tj. sytuacji potencjalnie niebezpiecznych) związanych z powalonymi lub połamanymi drzewami.
- W przypadkach określonych ustawą o transporcie kolejowym stwierdzone podczas czynności nadzorczych nieprawidłowości, dotyczące utrzymania infrastruktury kolejowej (w tym niewłaściwego usytuowania drzew i krzewów) skutkują wszczęciem postępowania administracyjnego. Od stycznia 2016 r. do września 2017 r. wydanych zostało ponad 40 decyzji administracyjnych stwierdzających naruszenia przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego polegających w całości lub w części na usytuowaniu krzewów w sąsiedztwie linii kolejowej w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości - informuje rzecznik UTK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.