Ministerstwo Budownictwa, Transportu i Infrastruktury ogłosiło przetarg na dostawę trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych dla trasy Belgrad – Nowy Sad – Subotica.
Ministerstwo chce kupić trzy zespoły trakcyjne o długości około 100 metrów. Oznacza to, że będą 4- lub 5-członowe. Liczbę miejsc siedzących określono w nich na 300 (razem pierwszej i drugiej klasy). Pojazdy mają być wyposażone w dwa automaty z przekąskami i napojami, system elektronicznej rezerwacji miejsc, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz bezprzewodowy internet. Serbski resort chce zamówić pociągi razem z wieloletnim utrzymaniem.
Niezwykły jest termin dostaw pociągów. Pierwszy ma być gotowy do… 31 października, pozostałe dwa do końca 2021 roku. Zamawiający oczekuje dwuletniego okresu gwarancji na pojazdy. Termin składania ofert mija 15 marca. Serbski portal eKapija przypomina, że 6 stycznia minister Tomislav Momirović podpisał z ambasadorem Chin memorandum w sprawie zakupu pojazdów z ambasadorem Chin. Przetarg jest więc prawdopodobnie tylko formalnością. Serbia nie jest w Unii Europejskiej i surowe zasady wyłaniania dostawców jej nie obowiązują. Jak dotąd w Europie CRRC sprzedało tylko trzy sześcioczłonowe zespoły trakcyjne Sirius dla czeskiego operatora Leo Express.
Do dziś nie wyjechały one jednak na trasy, a sam kontrakt realizowany był ze sporym opóźnieniem.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że linię, po której pojadą pociągi, również modernizują firmy chińskie. Linia Belgrad – Nowy Sad – Subotica ma być przygotowana
do osiągania prędkości od 120 do 200 km/h. Ma być gotowa w końcu 2023 roku.
Także Chińczycy będą modernizować dalszy odcinek linii – do Budapesztu.
Piszemy o tym tutaj.