Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Serbia otworzyła naprawioną linię Belgrad – Nowy Sad. Można jeździć 200 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Ruszyły szybkie połączenia 200 km/h pomiędzy Belgradem a Nowym Sadem. To pierwszy odcinek międzynarodowego kolejowego korytarza dużych prędkości między stolicą Serbii i Węgier. Nowa usługa została nazwana „Sokół” (Soko).

Serbia oficjalnie otworzyła zmodernizowaną i przystosowaną do jazdy z prędkością 200 km/h linię kolejową na odcinku Belgrad – Stara Pazova – Nowy Sad. To odcinek szybkiej trasy, która połączy w przyszłości Belgrad z Budapesztem. Łącznie w ramach pierwszego etapu inwestycji powstało ok. 77 km podwójnego toru. Dotychczas na większości trasy jeździło się tu zaledwie 60 km/h.

18 pociągów między miastami

Każdego dnia między Belgradem a Nowym Sadem będzie kursowało 18 pociągów. Na trasie będą kursować elektryczne jednostki trakcyjne Stadler Kiss dostosowane do jazdy z prędkością 200 km/h (taka prędkość jest możliwa do osiągnięcia między Starą Pazową a Sremskim Karlowcem - to jedna trzecia odcinka Belgrad - Nowy Sad). Pociągi mają jeden przystanek na trasie – Novi Beograd – dzięki czemu czas podróży wynosi 36 minut. Połączenia Regio-Express i Regio będą realizowane z kolei przez Flirty Stadlera (których Koleje Serbskie kupią jeszcze więcej od Polaków) z prędkością 160 km/h, które zaoferują podróżnym więcej postojów, a czas przejazdu wyniesie od 49 do 57 minut.

Prace do Nowego Sadu zostały sfinansowane przez rząd serbski, a w części także przez rosyjskie i chińskie pożyczki. Inwestycja na odcinku Stara Pazowa – Nowy Sad rozpoczęła się w 2017 roku. Była prowadzona przez budowlaną spółkę córkę Kolei Rosyjskich – RŻD International. Na odcinku między Belgradem a Starą Pazową roboty prowadziły natomiast chińskie spółki China Railway International, China Communications & Construction Co.

RŻD International pochwaliło się nawet konstrukcyjnymi osiągnięciami i zwróciło uwagę, że w Serbii powstał we wsi Čortanovci pierwszy dwutorowy tunel kolejowy na torze bez podsypki. W ramach inwestycji wybudowano także najdłuższy dwutorowy most kolejowy na Bałkanach – 3-kilometrowy obiekt powstał na terenach zalewowych Dunaju.

Kolejne prace na linii do Budapesztu już się toczą

Przed Serbią jeszcze modernizacja kolejnego odcinka – między Nowym Sadem a Kelebią na granicy serbsko-węgierskiej. Prace na 108 kilometrach linii mają kosztować 1,2 mld dolarów. W całości zostaną sfinansowane z pożyczki udzielonej przez Chiny. Rozpoczęcie robót zaplanowano w kwietniu, a zakończenie w 2025 roku. Węgrzy już modernizują linię kolejową po swojej stronie i deklarują, że również zakończą ją w 2025 roku.

– Modernizacja całego międzynarodowego korytarza Budapeszt – Belgrad o długości 163 kilometrów będzie ukończona do 2025 roku. Inwestycja ta jeszcze bardziej zbliży do siebie Serbów i Węgrów. Budapeszt i Belgrad zyskają połączenie w czasie 2-2,5 godziny – podkreślił obecny podczas inauguracji Viktor Orban, premier Węgier. Trasę 19 marca otwierał również prezydent Serbii, Aleksandar Vučić.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Serbia rozpoczyna duże inwestycje kolejowe

Infrastruktura

Serbia rozpoczyna duże inwestycje kolejowe

Michał Szymajda 12 lutego 2018

Pozostałe z wątku:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Stadler wygrywa przetarg na do 120 pociągów bateryjnych

Tabor i technika

Zobacz również:

Serbia rozpoczyna duże inwestycje kolejowe

Infrastruktura

Serbia rozpoczyna duże inwestycje kolejowe

Michał Szymajda 12 lutego 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5