Damian Lachowski, prezes Stowarzyszenia Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina skierował do prezydenta Szczecina Piotra Krzystka wniosek o zlecenie przygotowania studium wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej oraz rozpoczęcie prac nad porozumieniem z pozostałymi jednostkami samorządowymi Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego nad wspólnego biletu.
„Projekt SKM został zaprezentowany 7 listopada 2011r. na posiedzeniu Komisji ds. Rozwoju, Promocji i Gospodarki Morskiej Rady Miasta oraz 18 listopada na V Konferencji naukowo-technicznej pt. ”Problemy komunikacyjne miasta Szczecina”. Bardzo rzetelnie przygotowana analiza pozwala przypuszczać, że uruchomienie komunikacji kolejowej na terenie Szczecina w powiązaniu z innymi miastami Aglomeracji Szczecińskiej a także z Portem Lotniczym Szczecin-Goleniów przyczyni się do zdecydowanego zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej na terenie Aglomeracji, oraz pozwoli objąć znacznie większy obszar miasta bardziej niezawodną komunikacją szynową. Będzie to skutkowało wzrostem liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej (co jest celem zapisanym w Polityce Transportowej Miasta Szczecin), a co za tym idzie zmniejszeniem liczby samochodów poruszających się po centrum Szczecina.” – czytamy we wniosku skierowanym do prezydenta Szczecina.
Zdaniem prezesa SENS, kolejnym niezaprzeczalnym atutem kolejowego połączenia Prawobrzeża z Lewobrzeżem Szczecina jest fakt, że powstałaby wydajna, alternatywna do ul. Gdańskiej (obsługującej ruch samochodowy, autobusowy i tramwajowy) trasa komunikacji miejskiej. Jak podkreśla w swoim liście Damian Lachowski, wielokrotnie na przestrzeni ostatnich lat zdarzało się, że jedno zdarzenie losowe na ul. Gdańskiej zatrzymywało praktycznie cały ruch na kierunku Prawobrzeże-Lewobrzeże, co nie powinno mieć miejsca w centrum półmilionowej aglomeracji miejskiej.
„Kolej daje także możliwość uruchomienia szybkiego i sprawnego połączenia komunikacyjnego nowopowstających parków przemysłowych w Trzebuszu i Dunikowie oraz planowanej inwestycji firmy Teleskop w Skolwinie i tym samym wzrost atrakcyjności tych terenów dla potencjalnych inwestorów.” – czytamy we wniosku o studium wykonalności Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.