We wtorek 25 lutego w Warszawie w Centrum Naukowo-Technicznym Instytutu Kolejnictwa odbędzie się seminarium „Nowa Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) dla gospodarki i społeczeństwa” pod patronatem Rynku Kolejowego. Udział w seminarium zapowiedział wiceminister Zbigniew Klepacki z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Czy nowe rozporządzenia, które opublikowane zostały już w Dzienniku Urzędowym Komisji Europejskiej, będą przełomem w finansowaniu infrastruktury transportowej w Europie? Nowy instrument finansowy „Łącząc Europę” to na początek w perspektywie 2014-2020 kilka miliardów euro dla Polski. Ale po 2020 r. jego znaczenie wzrośnie a po wygaśnięciu funduszu spójności stanie się, obok krajowych środków budżetowych, istotnym źródłem finansowania inwestycji kolejowych w Polsce.
Nowe rozporządzenia mają niemal rewolucyjny charakter. W pierwszym z nich wyznaczone zostały główne korytarze transportowe, których sprawne funkcjonowanie jest warunkiem integracji i rozwoju Unii Europejskiej. Poprzednia wersja rozporządzenia była połączeniem wytycznych dla „starych” członków Unii z wytycznymi dla nowych członków Unii od 2004 r. (w tym Polski) i nosiła znamiona tymczasowego dokumentu. Polska na mapach Unii została potraktowana dosyć skromne z przydziałem tylko głównych korytarzy transportowych pochodzących z porozumień międzynarodowych jeszcze z lat 90. ubiegłego wieku.
Nowa też jest w nowym rozporządzeniu struktura projektów korytarzy transportowych i map je przedstawiających. Po pierwsze zostały sporządzone mapy odrębne dla sieci pasażerskich i towarowych. Nie oznacza to całkowej odrębności tych sieci i pełnej dedykacji linii kolejowych dla określonego rodzaju ruchu a raczej o podkreślenie ich zasadniczego przeznaczenia.
Drugim novum jest podział sieci na dwie kategorie ważności. Pierwsza to sieć tzw. bazowa o kluczowym znaczeniu dla spójności europejskiego systemu transportowego, druga kompleksowa czyli uzupełniająca sieć podstawową. W niej znalazła się np. polska linia kolejowa nr 25 łącząca Rzeszowszczyznę i Kieleckie poprzez Łódź z zachodnią Europą. Całość sieci transeuropejskiej ma być wybudowana lub zmodernizowana do 2030 r.
Zgłoszenia udziału należy kierować na adres mailowy: event@sitk.org
Karta uczestnictwa dostępna jest tutaj.
Udział bezpłatny po potwierdzeniu zgłoszenia. Program seminarium tutaj.