Partnerzy serwisu:
Biznes

Sejmowa komisja infrastruktury dyskutowała o PR

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
22-01-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 22 stycznia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Sejmowa komisja infrastruktury dyskutowała o PR
Podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, dyskutowano na temat sytuacji spółki Przewozy Regionalne. Minister Cezary Grabarczyk zadeklarował, że strata PR za 2008 r. zostanie pokryta z budżetu państwa. Takie są jego ustalenia z marszałkami województw, obradującymi w Nysie. - Teraz trzeba znaleźć sposób przekazania tych pieniędzy zgodny z prawem polskim i europejskim. Nie jest więc prawdą twierdzenie, że spółka została pozostawiona sama sobie - podkreślił.

- Proces usamorządowienia będzie jeszcze trwał, ponieważ nie udało się spółki wyposażyć w aport rzeczowy w postaci zaplecz - powiedział minister. Według niego, gdy rząd był gotowy do przekazania obiektów, Rada Nadzorcza PR zwróciła się do zarządu ws. ewentualnego ogłoszenia upadłości. - Gdyby w takiej sytuacji doszło do wniesienia aportu, ministrowi można by postawić zarzut, że przekazał go spółce, która sama wątpi we własną zdolność do działania - stwierdził Grabarczyk. Jak zaznaczył, wczoraj spotkał się z marszałkami, współwłaścicielami Przewozów Regionalnych. Oprócz wyrównania strat PR, minister rozmawiał także z nimi o zwiększeniu nakładów finansowych na spółkę, w związku ze zwiększeniem odsetka podatku CIT, który wpływa do samorządów.

Wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt przedstawił natomiast wykres, prezentujący wierzytelności wobec PR, jakie posiadają spółki z Grupy PKP. - Widać zależność pomiędzy wzrostem należności, a liczbą uruchamianych pociągów interREGIO - podkreślił wiceminister. - Tej sytuacji nie da się rozwiązać poleceniem ministra. Pamiętać trzeba jednak, że spółki z Grupy PKP także są podmiotami prawa handlowego i muszą dbać o swą płynność finansową - stwierdził Engelhardt. Poinformował także o tym, że PR zwróciły się do ministerstwa o przyznanie rekompensaty w wysokości 323 mln zł za wykonywanie przewozów międzywojewódzkich w latach 2006-2008. MI odmówiło, wskazując na brak podstaw prawnych dla takiego posunięcia.

 

\

* Wykres przedstawiający należności, jakie ma PR wobec spółek z Grupy PKP, zaprezentowany przez PKP SA i MI podczas posiedzenia komisji.

Jak stwierdził Juliusz Engelhardt, studia wykonalności i przymiarki PR do zakupu nowego taboru koncentrują się wokół linii E65. Tymczasem według wiceministra, Przewozy Regionalne powinny świadczyć usługi komplementarne wobec PKP Intercity, a nie skupiać się na konkurowaniu z tym przewoźnikiem.

- Jeśli twierdzicie, że kłopoty PKP Intercity i odłożenie wejścia spółki na giełdę to skutek wprowadzenia interREGIO, to się mylicie - powiedział poseł Janusz Piechociński, zwracając się do przedstawicieli ministerstwa i Grupy PKP. - Z jednej strony obiecano załodze PR, że będzie lepiej, a pasażerom wyższy poziom usług, a z drugiej okazało się, że spółka wciąż natrafia na nowe bariery. Przewozy Regionalne stały się "chłopcem do bicia" dla PKP - stwierdził poseł.

- Konieczne są zmiany struktury właścicielskiej. Każdy z marszałków wojewódzkich ma przecież odmienne interesy - stwierdził Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji. Kolejowych Związków Zawodowych. Według niego, należy zwrócić  jednak uwagę na fakt, że jeśli bogate województwa stworzą własnych przewoźników, to dostęp ludności np. z województw wschodnich do kolei gwałtownie się pogorszy.

Głos zabrała także Małgorzata Kuczewska-Łaska z zarządu Przewozów Regionalnych. - Jesteśmy otwarci na konkurencję, ale uczciwą - podkreśliła. Wskazała, że w wykresie przedstawionym przez PKP SA, obrazującym poziom zadłużenia PR wobec spółek z Grupy PKP, ukazano zobowiązania nie na koniec każdego miesiąca, ale w dowolnie wybranych dniach. - Takie wyniki dobrze pokazywać na koniec pewnego okresu - stwierdziła Kuczewska-Łaska i przedstawiła wykres przygotowany przez PR.

\

* Wykres przedstawiający należności, jakie ma PR wobec spółek z Grupy PKP, zaprezentowany przez Przewozy Regionalne podczas posiedzenia komisji.

Jak poinformowała, odpowiadając na pytania kolejnych posłów, realna strata Przewozów Regionalnych za 2009 r. wyniesie ok. 240-250 mln zł. Do tego kwoty należy jeszcze dodać ok. 50 mln zł odsetek od zadłużenia przewoźnika względem spółek z Grupy PKP. Kuczewska-Łaska skomentowała także plany wprowadzenia opłat dworcowych. - My rozumiemy te zamiary, ale mamy podpisane umowy, które są praktycznie niezmienialne. Kto pokryje dodatkowe koszty? - pytała.

- Wierzę, że jest szansa na wzajemne porozumienie - zaznaczył prezes PKP SA, Andrzej Wach. - Jestem także przekonany, że możemy przezwyciężyć trudności. Musi być jednak obecny duch współpracy. Tuż po usamorządowieniu go zabrakło. Mam nadzieję, że wkrótce wróci - pokreślił.

Według planów, komisja miała zająć się także "Zarządzaniem nieruchomościami PKP w związku z nieprzekazywaniem majątku należnego spółkom wyłonionym z przedsiębiorstwa PKP oraz zmianami personalnymi w zarządzie PKP S.A. w stosunku do osób odpowiedzialnych za zarządzanie nieruchomościami". Z braku czasu, dyskusję na ten temat udało się jedynie zapoczątkować.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5