Zarządca infrastruktury przygotowuje się do podpisania umowy na modernizację ważnego odcinka linii 8. Najkorzystniejszą (najtańszą) ofertę złożyło konsorcjum Torkol – Rajbud, jednak dotychczas przeszkodą było odwołanie jednej z pozostałych startujących firm. W ubiegłym tygodniu zostało ono oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą.
– Jeden z oferentów odwołał się od wyniku, podnosząc argument dotyczący tzw. rażąco niskiej ceny. Ostatecznie KIO oddaliła to odwołanie. Obecnie PLK SA przygotowują się do podpisania umowy z wyłonionym konsorcjum – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK. Planowany termin podpisania umowy i rozpoczęcia prac pozostaje nieznany. Krajowa Izba Odwoławcza nie opublikowała jeszcze wyroku ani jego uzasadnienia.
Aukcja zmieniła kolejność ofert
Jak pisaliśmy
na początku listopada, po pierwszym etapie (z wielokrotnie przesuwanym terminem)
tylko jedna z 13 ofert mieściła się w kosztorysie. Zamawiający przeprowadził więc aukcję elektroniczną, wygraną przez konsorcjum Torkol Tychy – PHU Rajbud (ostateczna cena 349,824 mln zł brutto). Zwycięzca pierwszego etapu, PNiUIK Kraków (cena początkowa 377,824 mln zł), znalazł się po aukcji na czwartym miejscu. Kosztorys inwestorski wynosi 379 598 499,20 zł.
Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty była właśnie cena. Prace będą finansowane ze środków krajowych.
Będzie szybciej i wygodniej
Po zaplanowanej na trzy lata przebudowie linia otrzyma nową nawierzchnię i sieć trakcyjną. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie z obecnych 100-120 km/h do 140 km/h, a na odcinku za głowicą wyjazdową stacji Kozłów – do 160 km/h. Składy towarowe, zamiast 80, pojadą 120 km/h. Układy torowe stacji zostaną dostosowane do przyjmowania składów o długości 750 m. Nowe perony będą miały długość 150 m z rezerwą 50 m, a na stacji Kozłów – od razu 300 m. Kozłowska kładka dla pieszych zostanie zastąpiona przejściem podziemnym z windami.
Okręgi nastawcze zostaną scentralizowane. Nowo budowane lub przebudowywane budynki mają być zasilane i ogrzewane z wykorzystaniem energii odnawialnej.
Przeznaczony do modernizacji odcinek (LOT B2_2 i LOT B3 projektu inwestycyjnego dla odcinka Sitkówka Nowiny – Kozłów) liczy ok. 11 km długości (od km 252,800, za stacją Sędziszów, do km 263,450). Projekty wykonawcze będą musiały powstać w ciągu pierwszych 6 miesięcy, następne 3 miesiące przewidziano na korektę łuków, a kolejnych 8 miesięcy – na zabudowę nowych urządzeń zewnętrznych SRK. W ciągu 20 miesięcy od zawarcia kontraktu gotowy ma już być szlak Kozłów – Sędziszów ze stacją Kozłów włącznie po stronie parzystej, a po kolejnych 9 miesiącach – po nieparzystej. Ostatnich 7 miesięcy zarezerwowano na pozostałe prace i odbiory końcowe.