Partnerzy serwisu:
Pasażer

ŚDM 2016: 115 tysięcy pielgrzymów dotarło do Krakowa pociągami (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Środa to pierwszy dzień wizyty papieża Franciszka w Polsce. Od niedzieli obowiązuje specjalny rozkład jazdy, przygotowany na Światowe Dni Młodzieży. Jak kolej radzi sobie w tej sytuacji? Aktualizujemy informacje prosto z Krakowa i Małopolski.

Aktualizacja, godzina 15:15

W zasadniczej części podziemnego dworca kolejowego w Krakowie spokój. Funkcjonują praktycznie wszystkie podstawowe i dodatkowe kasy biletowe oraz dodatkowe punkty informacyjne, bez tłoku. Tłoczno robi się w przejściach łączących podziemny dworzec z galerią handlową i placem przed budynkiem starego dworca głównego. Sporo pielgrzymów dociera do Krakowa rejsowymi połączeniami. Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity powiedziała, że kumulacja wyjazdów nastąpi w niedzielne popołudnie i wieczór.

– Największą liczbę pociągów specjalnych mieliśmy w poniedziałek a kolejna będzie w piątek. W niedzielę i poniedziałek 1 sierpnia uruchomimy największą liczbę pociągów. Ze względu na to, że niedziela będzie dniem kumulacji wyjazdów, jesteśmy w kontakcie z organizatorami. Jeszcze przed rozpoczęciem ŚDM informowaliśmy organizatorów o systemie oznaczeń dedykowanych konkretnym pociągom. Każdy dodatkowy skład otrzymał indywidualne oznaczenie, któremu odpowiadają też opaski rozdysponowane wśród uczestników przejazdu. Mobilizujemy też organizatorów tak aby grupy sprawnie przemieszczały się w dniu wyjazdu. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko wystąpienia opóźnień. Szacujemy, że pierwsze wyjazdy rozpoczną się około 14 w niedzielę – powiedziała Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

– Jesteśmy zadowoleni z płynnej realizacji naszych połączeń. Cieszymy się, że nasze pociągi Pendolino przyjechały w podwójnej trakcji, co spodobało się pasażerom i sympatykom kolei. Duży wysiłek jaki włożyliśmy i wkładamy w przygotowanie taboru, procentuje sprawną realizacją rozkładu jazdy. Wszystkie nasze zakłady, np. w kwestii dyżurów naprawczych, funkcjonują 24 godz. 7 dni w tygodniu. Na bieżąco monitorujemy zajętość miejsc. Już teraz przygotowaliśmy pociąg TLK Malinowski BIS z Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej, który pojedzie w niedzielę. Na bieżąco monitorujemy zajętość miejsc tak, by w razie konieczności doczepić wagon lub podstawić specjalnie przygotowany pociąg rezerwowy. Wstępnie szacujemy, że od piątku do dzisiejszego poranka, tylko do Krakowa przywieźliśmy około 50 tys. pasażerów. PKP Intercity obsłużyło m.in. specjalny pociąg z Wiednia, który przyjechał 26 lipca a odjedzie 31 w noc – tłumaczy Beata Czemerajda.

Co ciekawe, niektóre połączenia Kolei Małopolskich, np. do Miechowa, obsługiwane są Elektrycznymi Zespołami Trakcyjnymi EN57, wypożyczonymi od Kolei Mazowieckich. Na stacji Kraków Główny jest odstawiony piętrowy skład Kolei Mazowieckich. Kolorowo zrobiło się na torach postojowych we wschodniej części Krakowa. Wśród ciekawostek m.in. składy z Podlasia, Dolnego Śląska czy Mazowsza.



Ruch pociągów odbywa się dużo sprawniej niż o poranku i w południe. Według informacji dostępnej na stronie PKP PLK Większe opóźnienie, z uwagi na awarię taboru (ponad 100 minut) mają tylko pociągi Regio łączące Zakopane z Krakowem.

Komunikat PKP PLK z godziny 15:00

115 tysięcy pasażerów przyjechało od minionego piątku pociągami na Światowe Dni Młodzieży. Na krakowskie dworce dotarli m.in. składami PKP Intercity, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wtorek to drugi dzień szczytu przewozowego, kiedy to na krakowskie dworce dociera największa liczba pociągów. Pielgrzymi przyjeżdżają do Polski z wielu rejonów świata. Do Krakowa przemieszczają się najczęściej z Warszawy, Katowic, Bielska - Białej, czy Trójmiasta. Nad sprawnym przejazdem pociągów czuwa ponad 1000 dyżurnych ruchu i dyspozytorów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Tylko wczoraj do stacji Kraków Główny, Kraków Mydlniki i Kraków Płaszów dojechało ogółem 156 pociągów, z czego 42 pociągi specjalne. Dzisiaj do godz. 16.00 na dworce w stolicy Małopolski przyjechało 33 pociągi specjalne.

Podróżni przyjeżdżają pociągami specjalnymi, zamawianymi przez diecezje oraz składami regularnie kursującymi. Część pociągów specjalnych zamawianych przez diecezje została specjalnie oznakowana oraz zyskała wyróżniające nazwy. Do Krakowa przyjechały już m.in. składy o nazwie „Św. Faustyna” z Wejherowa, „Mount Moriah” z Warszawy, „Jerycho” z Siedlec czy „Damaszek” ze Szczecina. Najwięcej emocji wzbudził pociąg PKP Intercity – Pendolino, który po raz pierwszy kursuje w tzw. podwójnej trakcji, czyli dwa składy połączone w jeden pociąg. Na pokładach specjalnie zestawionego Pendolino podróżowało 800 osób.

Aktualizacja, godzina 13:00

Niektóre pociągi uruchamiane notują spore opóźnienia. Największe z nich ma pociąg Regio relacji Kraków Płaszów – Zakopane (90 min), IC relacji Świnoujście – Kraków Płaszów (68 min) i Regio Kraków Płaszów – Nowy Sącz (53 min). Prawie 40 minut opóźnione są pociągi Regio w relacjach  Kraków Płaszów – Wadowice i Kraków Płaszów – Bielsko-Biała.

Funkcjonuje już nowy przystanek kolejowy Kraków Sanktuarium. Jego budowa jeszcze się nie zakończyła, jednak zdecydowano o oddaniu do użytku peronów i kładki nad torami. Przystanek powstał w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Jana Pawła II w krakowskich Łagiewnikach. Dzięki oddaniu kładki dla pieszych, pielgrzymi bez problemu mogą dostać się z pętli tramwajowej Borek Fałęcki w okolice CJPII. Specjalnie wyznaczonymi dojściami, z wykorzystaniem kładki, duża liczba pielgrzymów już teraz kieruje się do CJPII. Przejazdów kolejowych, na trasach z dużym ruchem pieszych, pilnują służby porządkowe.



Na dworcu Kraków Główny można zaobserwować dużą liczbę służb bezpieczeństwa, m.in. Żandarmerii Wojskowej, Straży Ochrony Kolei czy policji. Wstrzymana została realizacja przesyłek konduktorskich w PKP Intercity oraz usługa przechowalni i skrytek bagażowych na dworcach kolejowych, o czym informowano z odpowiednim wyprzedzeniem.

Najwyższe obciążenie sieci kolejowej, związane z obsługą ruchu pasażerskiego, spodziewane jest na piątek i niedzielę. W piątek spółka PKP Intercity przyjmie kolejną sporą grupę pociągów specjalnych, które dotrą do Krakowa Głównego. Od niedzieli 24 lipca zwiększoną liczbę połączeń regionalnych obsługują Przewozy Regionalne i Koleje Małopolskie. Specjalne pociągi Regio o nazwie "Światowe Dni Młodzieży 2016" obsługują relacje m.in. do Nowego Sącza, Zakopanego czy Katowic i Oświęcimia. W niedzielę zakończą się Światowe Dni Młodzieży, a tłumy pielgrzymów będą odprawiane z krakowskiego dworca do pociągów rejsowych oraz zamówionych przez np. diecezje. 

Komunikacja miejska w Krakowie funkcjonuje na zmienionych zasadach. W wyznaczonych godzinach uruchamiane są tak zwane linie korytarzowe, np. S1 z Borku Fałęckiego na Kopiec Wandy. Obecnie największy tłok jest w tramwajach w kierunku Łagiewnik.

Komunikat PKP PLK z godziny 13. Aktualna informacja o ruchu pociągów.

Sieć kolejowa jest przejezdna. Na szlakach kolejowych w całej Polsce kursuje obecnie 356 pociągów dalekobieżnych i lokalnych. Do północy w trasy wyruszy jeszcze 2330 składów. Kolejarze nie odnotowują większych zakłóceń w ruchu kolejowym.

Obecnie jedynym utrudnieniem jest usterka sieci trakcyjnej na odcinku Świnoujście – Warnowo, woj. zachodniopomorskie. Po północy wprowadzono zastępczą komunikację autobusową dla pociągów Przewozów Regionalnych, pociągi dalekobieżne, by ograniczyć utrudnienia pasażerom, przejeżdżają z wykorzystaniem dodatkowych lokomotyw spalinowych.

Szczególnym monitoringiem objęta została sytuacja ruchowa w okolicach Krakowa i Częstochowy. Nie ma tam obecnie utrudnień w ruchu. Dziś planowane jest 40 specjalnych pociągów z pielgrzymami do Krakowa i jeden do Częstochowy. Stacja Kraków Główny obsłuży dziś prawie 350 ogólnodostępnych pociągów uruchamianych zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy.

W nocy na torach prowadzone były działania zabezpieczające linie kolejowe m.in. jazdy lokomotyw, które sprawdzały trasy. Dokonano przeglądu sieci trakcyjnej. W ramach standardowych działań, wiązanych z bezpieczeństwem, prowadzonych m.in. przez Straż Ochrony Kolei, sprawdzono na terenie peronów i dworców 9 pozostawionych bez opieki bagaży.

Poranek: Spore opóźnienia

Niestety, jak wynika z obserwacji Portalu Pasażera PKP Polskich Linii Kolejowych, spora część połączeń (PR i PKP IC) kursuje z ogromnymi opóźnieniami. Obecnie, na trasie do Nowego Sącza, dwa pociągi z Krakowa mają opóźnienie 412 min i 232 min. Ponadto niepokojące są opóźnienia, które w ostatnich dniach (od rozpoczęcia realizacji specjalnego rozkładu jazdy, który wszedł w życie w niedzielę) notują pociągi PKP IC. We wtorek skład TLK "Malinowski" Warszawa – Krynica, ze stacji Kraków Płaszów do Krynicy odjechał z opóźnieniem wynoszącym ponad 60 minut. W środę skład TLK "Luna" z Warszawy Wschodniej, z Krakowa Głównego w kierunku Zagórza i Krynicy odjechał opóźniony o 48 min a obecnie wynosi ono ponad 100 min. Pociąg Przewozów Regionalnych z Zakopanego, w Krakowie Płaszowie notuje około godzinne opóźnienie. Skład Regio z Nowego Sącza, który do Krakowa Płaszowa powinien dotrzeć o godz. 9:19, jest opóźniony 60 minut.

Awaryjne hamowanie składu

Jak poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe, przyczyną części opóźnień było zerwanie hamulca w jednym ze składów relacji Oświęcim – Tarnów i zablokowanie go. Pasażerów przesadzono do podstawionej jednostki. – Po przeprowadzonym dokładnym rozpoznaniu okazało się, iż jest 10 osób poszkodowanych (aktualizacja z godz. 12: Michał Stilger, z biura prasowego PR poinformował "Rynek Kolejowy", że były to osoby, które zasłabły). Zostały zabrane do szpitala – powiedział w rozmowie ze stacją TVN24 st. kpt. Przemysław Przęczek ze straży pożarnej w Wieliczce.

Po zakończeniu uroczystości rozpoczynających ŚDM na krakowskich Błoniach, tłumy pielgrzymów zablokowały Dworzec Główny. Służby bezpieczeństwa musiały rozładować zator, kierując pielgrzymów na plac przed budynkiem starego dworca a następnie wpuszczając pielgrzymów w grupach odpowiadających mniej więcej pojemności składów pociągów. W wyniku zatoru chwilowo zablokowany został ruch tramwajowy. 

Inne opóźnienia wynikały m.in. z awarii taboru i warunków atmosferycznych. Dla województwa małopolskiego obowiązują obecnie dwa ostrzeżenia meteorologiczne drugiego stopnia (w trzystopniowej skali) wydane przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy. Są związane z upałami i silnymi burzami z gradem. 

Rekordowa liczba pociągów

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że od minionego piątku pociągami na ŚDM przyjechało 115 tysięcy pasażerów. –  Pielgrzymi na krakowskie dworce dotarli m.in. składami PKP Intercity, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wtorek to drugi dzień szczytu przewozowego, kiedy to na krakowskie dworce dociera największa liczba pociągów. Pielgrzymi przyjeżdżają do Polski z wielu rejonów świata. Do Krakowa przemieszczają się najczęściej z Warszawy, Katowic, Bielska-Białej czy Trójmiasta. Nad sprawnym przejazdem pociągów czuwa ponad 1000 dyżurnych ruchu i dyspozytorów PKP Polskich Linii Kolejowych. Tylko w poniedziałek do stacji Kraków Główny, Kraków Mydlniki i Kraków Płaszów dojechało ogółem 156 pociągów, z czego 42 pociągi specjalne. We wtorek do godz. 16:00 na dworce w stolicy Małopolski przyjechało 33 pociągi specjalne – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. 

– Podróżni przyjeżdżają pociągami specjalnymi, zamawianymi przez diecezje oraz składami regularnie kursującymi. Część pociągów specjalnych zamawianych przez diecezje została specjalnie oznakowana oraz zyskała wyróżniające nazwy. Do Krakowa przyjechały już m.in. składy o nazwie „Św. Faustyna” z Wejherowa, „Mount Moriah” z Warszawy, „Jerycho” z Siedlec czy „Damaszek” ze Szczecina. Najwięcej emocji wzbudził pociąg PKP Intercity Pendolino, który po raz pierwszy kursuje w tzw. podwójnej trakcji, czyli dwa składy połączone w jeden pociąg. Na pokładach specjalnie zestawionego Pendolino podróżowało 800 osób – czytamy w komunikacie PKP PLK.  

Czytelnik: Część pociągów pusta, część wypełniona po brzegi

Ciekawy mail dotyczący sytuacji związanej z transportem podczas ŚDM dotarł do nas od czytelnika. W jego opinii część winy za wtorkowe problemy ponoszą Przewozy Regionalne.

– Po "Kryniczance" z Tarnowa do Krynicy kursują puste, wożące powietrze składy dla pielgrzymów, których tam nie ma (3 x EN57) a w centrum wydarzeń, jakim jest Kraków – pociągi do Oświęcimia, Tarnowa, Wadowic wyruszają co godzinę. Tak, jest to dużo (zestawienie również z trzech jednostek) ale przecież nie ma technicznych przeciwwskazań, by takie pociągi odjeżdżały np. co 15 minut. Konsekwencją braku wystarczającej ilości składów było przepełnienie oraz przerwa w ruchu. Pytanie do Przewozów brzmi – dla kogo uruchamiają puste składy na "kryniczance" (widziałem kilka i miały literalnie 0, słownie zero, pasażerów), a pociągi wyjeżdżające z Krakowa są tymczasem przepełnione – pisze pan Łukasz. – Miejmy nadzieję że PR wyciągną konsekwencje przed niedzielą – dodaje na koniec.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5