W ostatni weekend w obsłudze TLK „Wetlina” między Krakowem a Zagórzem zadebiutowały sprowadzone przez SKPL spalinowe zespoły trakcyjne SD85. W miarę włączania do ruchu dalszych jednostek mają one przejmować obsługę kolejnych połączeń. PKP Intercity podkreśla, że komfort podróżowania jednostkami jest wyższy od tego, który oferowały dotychczas wykorzystywane pojazdy.
Na przysłanych nam przez Czytelnika zdjęciach widać jednostki o numerach 003 i 004 obsługujące pociąg TLK 30110 „Wetlina” z Krakowa Głównego do Zagórza. Zgodnie z
zapowiedziami prezesa SKPL Cargo sprowadzone z Holandii zespoły trakcyjne DM90 mają obsługiwać także TLK „Bieszczady”, TLK „Sudety” i TLK „Szczeliniec” (dwa ostatnie – na odcinku z Krakowa do Jeleniej Góry).
Wygodniej niż w SN84
PKP Intercity podkreślają, że standard SD85 jest wyższy, niż ten oferowany przez dotychczas obsługujące pociągi do Zagórza SN84 (również będące własnością SKPL). Nowsze pojazdy są wyposażone w klimatyzację oraz gniazdka do ładowania telefonów. O standardzie jednostek i pracach wykonanych podczas adaptacji
pisaliśmy więcej tutaj. Pojemność pojedynczego zespołu trakcyjnego wynosi 200 pasażerów.
SKPL w grudniu 2022 r. jako jedyne złożyło ofertę w
przetargu PKP Intercity na dzierżawę spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi pociągów między Krakowem a Bieszczadami oraz Sudetami. W marcu SD85-001 przewiózł pasażerów PKP Intercity na odcinku Jasło – Zagórz, jednak przewóz ten miał charakter incydentalny (pojazd zastąpił zepsutą jednostkę SN84). Oficjalny debiut na torach nastąpił dopiero teraz.
Debiut blisko 4 lata po sprowadzeniu
Spalinowe zespoły trakcyjne DM90, wycofane z ruchu przez Koleje Holenderskie, zostały kupione przez SKPL
jesienią roku 2020. Po przemalowaniu
w barwy nowego właściciela oraz instalacji polskich systemów bezpieczeństwa i dodatkowych stopni ułatwiających wsiadanie z niskich peronów w lutym bieżącego roku jednostki
uzyskały dopuszczenie do ruchu. Wcześniej, po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, jeden z pojazdów został w drodze wyjątku wykorzystany do
przewozu uchodźców.
Docelowym rozwiązaniem PKP Intercity dla większości linii niezelektryfikowanych mają być hybrydowe zespoły trakcyjne.
Przetarg na ich dostawę wygrał Newag. Gdy nowe pojazdy dotrą do zamawiającego, 32 holenderskimi jednostkami SKPL mogą – wobec deficytu wagonów spalinowych na rynku – zainteresować się polscy przewoźnicy regionalni.