Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Schody ruchome w metrze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
08-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy 7/2011

Podziel się ze znajomymi:

Schody ruchome stają się standardem wyposażenia obiektów użyteczności publicznej. Są istotnym, choć często pomijanym aspektem funkcjonowania stacji metra. W przypadku ich znacznej głębokości nie tylko stanowią udogodnienie, ale także mają służyć sprawnemu wywożeniu pasażerów.

Okazją do zajęcia się tematem schodów ruchomych jest interpelacja jednego z radnych, w której stwierdził, że schody ruchome w warszawskim metrze poruszają się zbyt wolno i nie nadążają one ze sprawną obsługą podróżnych. Aktualnie warszawskie eskalatory poruszają się z prędkością 0,5 m/s. Metro Warszawskie tłumaczy to obowiązującą normą europejską (PN-EN 115-1-A1 z maja 2010 r.). Według niej prędkość schodów o nachyleniu do 30 stopni nie może przekraczać 0,75 m/s, natomiast w przypadku nachylenia większego niż 30-35 stopni schody mogą poruszać się maksymalnie z prędkością 0,5 m/s. Jak poinformowało Metro, wszystkie schody w Warszawie mają kąt nachylenia większy niż 30 stopni, zatem – zgodnie z przepisami – nie mogą jechać szybciej.

Zatrzymajmy się na chwilę przy temacie wpływu prędkości na ich wydajność przewozową. Biegi schodów ruchomych posiadają wyliczoną przepustowość maksymalną, określaną przez producenta, zależną od szerokości schodka i prędkości przesuwania. Teoretycznie zdolność przewozowa wzrasta liniowo wraz z podniesieniem prędkości przesuwania się schodów. Jednak według danych Schindlera, jednego z producentów, efektywna i faktyczna przepustowość jest niższa (40-80% teoretycznej, w zależności od parametrów schodów) – przy czym rośnie ona do prędkości 0,65 m/s, a następnie zaczyna spadać. Wynika to głównie z zachowań użytkowników – przy wyższych prędkościach pasażerowie zachowują większą ostrożność przy wsiadaniu, wchodząc w większych odstępach.


Więcej w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 7/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Pasażer

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Pracowite wakacje w metrze. Niebawem remont schodów na Centrum

Infrastruktura

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2023

Metro szkoli nowych maszynistów

Pasażer

Metro szkoli nowych maszynistów

Redakcja/inf. pras. 21 maja 2023

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 07 kwietnia 2023

Zobacz również:

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Pasażer

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 24 lipca 2023

Pracowite wakacje w metrze. Niebawem remont schodów na Centrum

Infrastruktura

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro wybrało operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2023

Metro szkoli nowych maszynistów

Pasażer

Metro szkoli nowych maszynistów

Redakcja/inf. pras. 21 maja 2023

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Biznes

Metro z trzema ofertami na operatora reklam w wagonach

Witold Urbanowicz 07 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5