Partnerzy serwisu:
II linia metra

Schody ruchome na II linii szybciej nie pojadą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy 7/2011

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Schody ruchome na II linii szybciej nie pojadą
Stacje II linii metra będą położone głębiej niż te na I linii metra. Czy schody ruchome pojadą szybciej? Metro: nie przewidujemy zwiększenia prędkości.

Obecnie schody na terenie stacji warszawskiego metra poruszają się z prędkością 0,5 m/s. Jedynie na najgłębszej stacji Centrum (ok. 18 m pod ziemią z poziomu ul. Marszałkowskiej) stanowią one podstawowy środek przemieszczania podróżnych między powierzchnią a peronami, na pozostałych stacjach pasażerowie oprócz eskalatorów mają do dyspozycji zwyczajne schody. Znajdują się tam też najdłuższe eskalatory – różnica wysokości (tzw. poziom podnoszenia) to 12 m. Maksymalną prędkość schodów ruchomych określają przepisy (norma europejska PN-EN 115-1-A1). Wedle nich prędkość schodów o nachyleniu do 30 stopni nie może przekraczać 0,75 m/s, natomiast w przypadku nachylenia większego niż 30 stopni do 35 stopni schody mogą poruszać się maksymalnie z prędkością 0,5 m/s. Ponadto w przypadku szybszych schodów wymagane są dłuższe odcinki rozbiegowe (wejścia i zejścia) oraz łagodniejsze kąty przejścia między odcinkami płaskimi a częścią pochyłą. Jak poinformowało Metro, wszystkie schody w metrze warszawskim mają kąt większy niż 30 stopni, więc nie mogą jechać szybciej.

Kwestia wykorzystania i budowie schodów ruchomych pojawia się przy budowie II linii metra. Stacje będą głębiej posadowione, niż te na I linii. Nowy Świat znajdzie się 22 metry pod ziemią, a Powiśle 24,4 metry pod powierzchnią (licząc od poziomu główki szyny). Ciągi schodów będą podzielone. Największa różnica wysokości, jaką schody będą pokonywać na Nowym Świecie wg danych Metra Warszawskiego wyniesie 7,3 m, natomiast na Powiślu – 17,5 m. Większa prędkość schodów, z uwagi na czasy wejścia i zejścia podróżnych na kolejnych biegach, nie będzie skutkowała istotnymi oszczędnościami czasowymi. – Schody nie pojadą szybciej. Nie przewidzieli tego autorzy projektu koncepcyjnego – informuje Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

Według danych Schindlera, jednego z producentów, prędkość 0,5 m/s jest optymalna dla większości schodów, biorąc pod uwagę ich możliwości przewozowe, bezpieczeństwo oraz powierzchnię zabudowy. Prędkość 0,6-0,65 m/s zalecana jest w przypadku ruchu nieciągłego i pulsacyjnego obciążenia, występującego np. na dworcach kolejowych i stacjach metra. Takie schody wymagają jednak dłuższych odcinków rozbiegowych (poziomych powierzchni zejścia i wejścia) oraz łagodniejszych kątów przejścia między odcinkiem płaskim a nachyleniem. Większe prędkości nie są zalecane – efektywność schodów nie wzrasta, natomiast zwiększa się ryzyko upadku dzieci i osób starszych przy wchodzeniu i schodzeniu. Przepustowość schodów nie rośnie liniowo wraz z podnoszeniem prędkości. Faktyczna efektywność eskalatorów oscyluje na poziomie 40-80% w zależności od parametrów schodów – przy czym rośnie ona do prędkości 0,65 m/s, a następnie zaczyna spadać. Wynika to głównie z zachowań użytkowników (większa ostrożność przy wsiadaniu, większe odstępy między pasażerami). Ponadto wraz ze zwiększaniem prędkości wzrastają koszty utrzymania, wypadkowość, awaryjność oraz skraca się przewidziana żywotność.

Głębokość stacji II linii metra nie odbiega od tej, jaką można spotkać w innych zachodnich krajach (najgłębsza stacja w Berlinie – 20 m pod ziemią, w Wiedniu – 25 m pod ziemią). Głębiej stacje znajdują się we wschodnich systemach metra (Budapeszt – 38 m pod ziemią, Praga – 52 m pod ziemią, Kijów – 106 m pod ziemią). Schody poruszają się tam z wyższymi prędkościami – nawet do 0,9 m/s, jednak są to zazwyczaj stare eskalatory produkcji radzieckiej. Mimo wyższych prędkości przejazd schodami na peron zajmuje procentowo sporo czasu – na poszczególnych stacjach, aby dostać się na peron, trzeba poświęcić na to cztery do pięciu minut.


Więcej o schodach ruchomych w najnowszym, setnym numerze Rynku Kolejowego. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Pasażer

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Witold Urbanowicz 21 lipca 2023

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Infrastruktura

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Witold Urbanowicz 02 lutego 2023

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Infrastruktura

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Witold Urbanowicz 12 października 2022

Ostatnia stacja II linii metra z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Metro: Kiedy pojadą pociągi na Bródno i Bemowo?

Pasażer

Zobacz również:

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Pasażer

W warszawskim metrze pojawi się biblioteka publiczna

Witold Urbanowicz 21 lipca 2023

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Infrastruktura

Trzaskowski: Metrem na Karolin pojedziemy w 2026 r.

Witold Urbanowicz 02 lutego 2023

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Infrastruktura

Metro na Karolin: Rozmowy na szczycie, rozstrzygnięcia nie ma

Witold Urbanowicz 12 października 2022

Ostatnia stacja II linii metra z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Metro: Kiedy pojadą pociągi na Bródno i Bemowo?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5