Koleje Szwajcarskie SBB zamawiają siedem dodatkowych pociągów Giruno od Stadlera. Mają kursować na połączeniach międzynarodowych do Niemiec.
Jak czytamy w komunikacie, państwowy przewoźnik SBB wspólnie z Kolejami Niemieckimi DB rozszerza ofertę międzynarodowych przewozów pasażerskich pomiędzy Szwajcarią a Niemcami. Przed wybuchem pandemii koronawirusa popyt na podróże pociągami do Niemiec stale rósł. Obecnie powrócił on już do poziomu z roku 2019. Od 2026 r. ma być oferowanych więcej bezpośrednich połączeń przez Bazyleę do różnych miejsc w Niemczech.
Dodatkowe szybkie Giruno na niemiecką sieć kolejowąAby możliwe było rozszerzenie oferty, pociągi SBB muszą być w stanie jeździć z prędkością 250 km/h na liniach dużych prędkości w Niemczech. Obecnie SBB obsługuje swoje połączenia do Niemiec składami Astoro (ETR610 – znane z Polski Nuovo Pendolino) i Eurocity, które zostały zamówione pod koniec lat 80. Pociągi Eurocity nie spełniają wymagań dotyczących prędkości dla przewidywanej koncepcji obsługi i nie mogą być wykorzystywane do tego celu. Istniejące pociągi Astoro, które są odpowiednie dla sieci dużych prędkości, są już używane na innych liniach dużych prędkości i dlatego nie są dostępne – czytamy.
Dlatego też SBB zamawia w firmie Stadler kolejnych siedem pociągów Giruno za około 250 milionów franków szwajcarskich. Te siedem pojazdów stanowi część prawa opcji, które SBB zawarło w przetargu na pociągi. Składy Eurocity będą nadal wykorzystywane do obsługi połączeń krajowych i innych połączeń międzynarodowych – czytamy.
Zamówienie z 2014 rokuUżywane obecnie Giruno zostały zamówione w 2014 roku. Ostatni, 29 skład został dostarczony 10 maja 2021 roku. Pociągi kursują już z Bazylei/Zurychu do Lugano/Mediolanu i dalej do Genui, Bolonii i Wenecji.
SBB mają opcje na łącznie 92 pociągi.
– Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć siedem kolejnych naszych pociągów dużych prędkości dla SBB. Giruno jest doskonałym przykładem innowacyjności firmy Stadler. Pociąg ten jest owocem długoletniej i udanej współpracy pomiędzy SBB i Stadlerem. W niecałe dwa lata po podpisaniu umowy mogliśmy zaprezentować zespół trakcyjny publiczności na targach Innotrans w 2016 roku, a od 2019 roku Giruno działa już niezawodnie. Chcielibyśmy podziękować SBB za zaufanie i cieszymy się na dalszą współpracę –mówi Peter Spuhler, prezes grupy Stadler cytowany w komunikacie.
Giruno to jedenastowagonowy elektryczny wielosystemowy zespół trakcyjny o długości 202 metrów, który może poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. W trakcji podwójnej Giruno oferuje pasażerom łącznie 810 miejsc siedzących na długości do 400 metrów. Pociągi są wyposażone w niskopodłogowe wejście dla pasażerów o różnej wysokości peronów w Szwajcarii, Austrii i Włoszech (55 cm we wszystkich trzech krajach) w porównaniu z Niemcami (76 cm).