Samorządy lokalne i urząd marszałkowski województwa kujawsko-pomorskie wspólnie zadeklarowały starania o pozyskanie wkładu własnego dla budowy szybkiego regionalnego połączenia kolejowego z Bydgoszczy do Koronowa.
Starania o wydłużenie linii kolejowej 241 w taki sposób, aby można było włączyć ją w którąś z linii magistralnych i w ten sposób umożliwić mieszkańcom 11 tysięcznego Koronowa dotarcie koleją do Bydgoszczy, nie jest nowy. Rozmowy na ten temat trwają od kilkudziesięciu lat. Do roku 1970 z Koronowa można było dotrzeć do Bydgoszczy koleją wąskotorową. Teraz o tej historii przypomina ścieżka rowerowa na nasypach i piękny most wąskotorowy.
14 lipca w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu spotkały się zainteresowane utworzeniem połączenia kolejowego samorządy.
– Gmina Gostycyn ma bardzo ograniczone możliwości transportowe. Połączenia kolejowego z nieodległą Bydgoszczą nie mamy w ogóle, chociaż przez gminę przechodzą tory kolejowe. Nasi mieszkańcy czekają od lat na możliwość podróży koleją – powiedziała Dorota Gromowska z Urzędu Gminy w Gostycynie. To gmina położona pomiędzy Tucholą a Koronowem, gdzie rzeczywiście istnieją tory linii kolejowej, ale jedynie sporadycznie pojawiają się na niej pociągi towarowe.
– Inwestycja wstępnie szacowana jest na 500 milionów złotych. Oznacza to (zgodnie z zasadami realizacji inwestycji z rządowego programu Kolej Plus), że wartość wkładu własnego, który muszą zapewnić samorządy, to 75 mln. Ten wkład byłby podzielony na wszystkie samorządu. Jest kilka możliwości pozyskania środków na budowę brakującego odcinka linii i remont istniejącego. 15% tej kwoty można by zdobyć na przykład z przyszłego programu RPO. Taka kwota byłaby wystarczająca np. na projektowanie – powiedział Rafał Wąsowicz ze Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego z Koronowa, który zorganizował spotkanie. Na razie urząd marszałkowski potwierdził, że modernizacja linia 241 znajdzie się w następnym RPO.
Linia 241 od Tucholi do Koronowa (gdzie dojeżdżają pociągi Arrivy z Bydgoszczy) ma 43 kilometry. 9 kilometrów brakuje, aby połączyć ją z linią 201, która obecnie jest modernizowana przez PKP PLK.
Na spotkaniu w Bydgoszczy uzgodniono wstępną wolę rewitalizacji oraz ustalono, że liderem działań będzie burmistrz Koronowa, którego zastępca zobowiązał się przygotować projekt porozumienia. Zasugerowano zaproszenie również do porozumienia Sicienka, którego przedstawicieli nie było na spotkaniu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.