Nie w bieżącym, ale w połowie przyszłego roku pasażerowie pociągów Lipsk – Chemnitz przesiądą się do elektryczno-bateryjnych jednostek produkcji Alstomu. Do opóźnienia przyczyniły się zarówno problemy z łańcuchami dostaw, jak i konieczność dopracowania modułu bateryjnego. Do czasu realizacji zamówienia producent zapewnił do obsługi linii tabor zastępczy.
Nie jest to pierwsze opóźnienie kontraktu. Początkowo terminem rozpoczęcia liniowej eksploatacji bateryjno-elektrycznych Coradii Continental miał być grudzień 2023 r. Na przeszkodzie stanęło jednak opóźnienie dostaw, spowodowane zakłóceniami w dostawach komponentów. Obecną zwłokę producent tłumaczy także koniecznością dopracowania modułu bateryjnego, tak by ogniwa zapewniały deklarowany zasięg. Miejscem produkcji pojazdów jest zakład w Salzgitter w Dolnej Saksonii.
Nie oznacza to jednak, że pasażerowie będą jeździli dotychczasowym taborem o pół roku dłużej. Od nowego rocznego rozkładu jazdy na trasie Lipsk – Chemnitz pojawią się składy piętrowe z klimatyzacją, 340 miejscami siedzącymi oraz jednoprzestrzennym dolnym pokładem. Koszty takiego zastępstwa poniesie Alstom.
Zespoły Coradia Continental
zostały zamówione w Alstomie na początku 2020 r. Za 11 jednostek wraz z utrzymaniem zamawiający – związki komunikacyjne Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachse (ZVMS) oraz Zweckverband für den Nahverkehr Leipzig (ZVNL) – zapłaciły blisko 100 mln euro. W sierpniu ubiegłego roku
pisaliśmy o ich prezentacji.
Trójczłonowe jednostki są wyposażone w akumulatory zapewniające zasięg ok. 120 km (dla porównania – długość niezelektryfikowanego odcinka Lipsk – Chemnitz to ok. 80 km) oraz w system rekuperacji energii. Maksymalna prędkość wynosi 160 km/h niezależnie od rodzaju zasilania, a pojemność – 150 miejsc siedzących. Na linii Lipsk – Chemnitz mają kursować w trakcji podwójnej. Operatorem połączeń jest Transdev.
Relacja z 625-tysięcznego Lipska do 242-tysięcznego Chemnitz, oznaczona numerem RE 6, należy do najpopularniejszych w Saksonii. Obecnie pociągi pasażerskie są tu zestawiane z wagonów ciągniętych przez lokomotywę spalinową. Docelowo linia ma zostać zelektryfikowana. Oprócz niej zespoły bateryjne mają obsługiwać połączenia RB 80 Chemnitz – Annaberg-Buchholz. Jej znaczenie wzrośnie jeszcze bardziej w przyszłym roku z powodu spodziewanego dużego napływu turystów: Chemnitz, wraz ze słoweńską Novą Goricą, otrzymało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2025.