Partnerzy serwisu:
Pasażer

Sądny tydzień na warszawskiej kolei. A będzie trudniej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Sądny tydzień na warszawskiej kolei. A będzie trudniej
Fot. Łukasz Malinowski
Od 11 grudnia pasażerowie kolei w Warszawie narzekają na jeszcze większe opóźnienia pociągów podmiejskich niż zazwyczaj. Zdaniem PKP PLK rozkład jazdy został ułożony prawidłowo, a przyczyną utrudnień jest duża liczba zdarzeń związanych z pogodą, na co nakłada się obniżona przepustowość modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia. Korekty mają być możliwe dopiero w styczniu; wcześniej jednak, bo już w poniedziałek, zmniejszy się liczba czynnych torów.

Nawet zdaniem maszynistów, którzy kontaktują się z redakcją "Rynku Kolejowego", tak dużego chaosu na warszawskiej linii średnicowej nie było od lat. Pociągi, które odjeżdżają bez opóźnień, można od niedzieli policzyć na palcach jednej ręki. Sytuacja jest o tyle zaskakująca, że od 11 grudnia zwiększyła się liczba dostępnych torów. PKP PLK nie informuje także o jakiejś szczególnie dużej awarii urządzeń, która mogłaby tłumaczyć tę sytuację.

Zagubienie pasażerów potęguje wciąż źle działająca informacja pasażerska. PKP PLK zapewniła, że przyjrzy się ponownie jej funkcjonowaniu.
Winna... pogoda?

Zastępca dyrektora PKP PLK ds. rozkładów jazdy Krzysztof Grunke stwierdza, że sytuacja nie jest tak zła, jak ją przedstawiają niektórzy podróżni. Winą za utrudnienia obarcza głównie pogodę. – W ostatnim tygodniu na sieci PKP PLK dochodzi do ponad 700 zakłóceń dziennie, podczas gdy zwykle średnio jest to ok. 300 zakłóceń. Widać więc wpływ tej aury nie tylko na PKP PLK, ale też przewoźników – tłumaczy.

– Przy ograniczonej przepustowości linii średnicowej, każde opóźnienie pociągów, które przyjeżdżają do Warszawy z całej aglomeracji i regionu, powoduje kumulację opóźnień innych połączeń. Właściwie przez cały dzień pociągi przejeżdżają przez średnicę podmiejską co pięć minut – rozkłada ręce.

Pasażerów oburzają również przejazdy służbowe pociągów Kolei Mazowieckich. Mimo ograniczonej przepustowości, przewoźnik nawet w szczytach przewozowych podsyła składy przez "średnicę". –To decyzja przewoźnika, rozmawiamy o zmniejszeniu liczby takich kursów – mówi zastępca dyrektora PKP PLK. Czekamy na stanowisko Kolei Mazowieckich w tej sprawie.

Czy rozkład jazdy został ułożony prawidłowo?

Po dużym cięciu połączeń na linii średnicowej z powodu nadrabiania (niewykonanych latem) prac na początku grudnia, akurat od tej niedzieli przepustowość linii się podniosła – czynne są oba tory podmiejskie i jeden dalekobieżny. Zamknięto jednak kolejne perony nr (3 i 4) co oznacza, że dla pociągu w każdym kierunku po raz pierwszy na tej stacji czynna jest tylko jedna krawędź (na peronie drugim).
Czy w tych warunkach zarządca infrastruktury nie przyjął do rozkładu zbyt wielu pociągów? Zdaniem Krzysztofa Grunke, nie było błędów w konstrukcji rozkładu jazdy. – Taki wniosek można by wysnuć, ale gdyby warunki pogodowe były normalne – uważa. Dodaje jednak, że zarządca infrastruktury rozmawia z przewoźnikami o ewentualnych zmianach. Zostaną one jednak wprowadzone dopiero w styczniu. – Prawo zabrania nam zmiany rozkładu jazdy z dnia na dzień, musimy informować pasażerów z wyprzedzeniem – twierdzi.

Najpierw jednak, dokładnie od 19 grudnia, czeka nas kolejna zmiana rozkładu jazdy i ograniczenie liczby pociągów o ponad połowę. Piszemy o tym tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Czarny czwartek na torach w Zachodniopomorskiem

Warte uwagi

Czarny czwartek na torach w Zachodniopomorskiem

Kolejowy KOMIS, 16 kwietnia 2010 16 kwietnia 2010

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

Tabor i technika

Finał rekordowego zamówienia Kolei Mazowieckich

inf. pras oprac. JM 24 lipca 2023

Czarny czwartek na torach w Zachodniopomorskiem

Warte uwagi

Czarny czwartek na torach w Zachodniopomorskiem

Kolejowy KOMIS, 16 kwietnia 2010 16 kwietnia 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5