Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PKP Cargo w sprawie kary za niewykonanie decyzji UOKiK sprzed czternastu lat. Jeszcze przez cztery lata po decyzji z 2004 roku PKP Cargo nadużywało pozycji dominującej, za co naliczono ponad milion złotych kary.
7 marca Sąd Najwyższy wydał wyrok dotyczy decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta z 2012 roku i kary 1,7 mln zł nałożonej na PKP Cargo za niewykonanie decyzji z grudnia 2004 r. Zdaniem UOKiK przewoźnik przez ponad cztery lata nie zaniechał w pełni nadużywania pozycji dominującej i nie wprowadził wymaganych przez urząd zmian w umowach z kontrahentami.
Jak podaje UOKiK, PKP Cargo przyznawało zróżnicowane upusty za przewóz węgla kamiennego kontrahentom o podobnej wartości obrotów i wielkości masy przewiezionych towarów. – Umowy wprowadzały też nierówne regulacje dotyczące deklarowanej do przewozu rocznej masy towarów, jak i w poszczególnych kwartałach – uzasadnia urząd.
W kwietniu 2016 r. Sąd Apelacyjny zmienił decyzję UOKiK i obniżył karę do ponad 1,4 mln zł. Teraz Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PKP Cargo. Jak podaje urząd, w ustnych motywach rozstrzygnięcia, sąd wskazał, że wykonanie decyzji wymagało wprowadzenia jednolitych zasad do obowiązujących umów. Sąd orzekł, że spółka umyślnie nie zaprzestała stosowania praktyk ograniczających konkurencję.
Rzecznik PKP Cargo Jacek Wnukowski, w odpowiedzi na prośbę o komentarz do wyroku Sądu Najwyższego informuje, że w ocenie PKP Cargo spółka „podjęła szereg działań o charakterze etapowym, zmierzających do modyfikacji umów w celu wyeliminowania praktyk ograniczających konkurencję poprzez m.in. zaprzestanie zawierania umów wieloletnich oraz wdrożenie modelu ekonomicznego do wyliczania cen i upustów (Pierwszy Model Marżowy).
– PKP Cargo odmiennie niż Sądy przedstawiła kwestię umyślności stosowania praktyk ograniczających konkurencję – mówi Wnukowski, podkreślając, że Sąd Najwyższy podzielił stanowisko PKP Cargo, iż w prowadzonych postępowaniach sądowych doszło do szeregu uchybień formalnych, jednak nie dopatrzył się w tych uchybieniach podstaw do zmiany wyroku.
Warto przypomnieć, że w 2011 roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów żądał od PKP Cargo 16,5 mln zł kary za praktyki monopolistyczne. We wrześniu ubiegłego roku sąd apelacyjny
zmniejszył wymiar kary w tej sprawie do 3,2 mln złotych.