Grupa PKP Cargo w pierwszym półroczu 2021 roku wygenerowała ponad 2 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, EBITDA wyniosła 226,8 mln zł, a strata na działalności operacyjnej sięgnęła kwoty 128,3 mln zł. Rok temu było ona jeszcze wyższa (191,9 mln zł).
Jak czytamy w komunikacie, w pierwszym półroczu 2021 roku przychody z tytułu umów z klientami Grupy PKP Cargo wyniosły 2,046 mld zł. Natomiast w samym drugim kwartale 2021 roku Grupa PKP Cargo wygenerowała 1,05 mld zł przychodów (+13,0 proc. r/r). Na poziom przychodów w drugim kwartale 2021 roku wpływ miały m.in.: stopniowa poprawa koniunktury gospodarczej oraz wzrost zrealizowanej pracy przewozowej. Niekorzystne dla PKP Cargo i innych przewoźników był natomiast jednoczesny spadek stawek przewozowych. Na poziom wyniku EBITDA w drugim kwartale 2021 roku wpływ miało zmniejszenie kosztów świadczeń pracowników w wyniku spadku poziomu zatrudnienia o 7 proc. r/r oraz spadek jednostkowych cen przewozowych wpływających na poziom przychodów. W konsekwencji EBITDA w drugim kwartale wyniosła 122,4 mln zł (+4,9 proc r/r), a w całym pierwszym półroczu 226,8 mln zł. Strata na działalności operacyjnej sięgnęła kwoty 128,3 mln zł.
To trochę lepsze wyniki, niż rok temu. Wskaźnik EBITDA za I półrocze 2020 roku wyniósł 206,7 mln zł. Działalność operacyjna przyniosła wówczas stratę w wysokości 182 mln zł(dla porównania, od stycznia do czerwca 2019 r. grupa odnotowała 101,9 mln zł zysku). Całkowita strata netto za I półrocze 2020 roku była dużo wyższa – 191,9 mln zł.
– Wzrost przychodów w pierwszym półroczu nie był wprost proporcjonalny do wzrostu przewozów i to jest główna przyczyna tego, że ten okres zamykamy stratą. Odczuwaliśmy presję rynku na obniżanie cen. Liczymy, że w drugiej połowie roku ta sytuacja się zmieni i wzrosną stawki za usługi transportowe, przy jednocześnie utrzymującej się tendencji wzrostowej po stronie przewozów – podkreśla w komunikacie Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Rośnie spalanie węglaPKP Cargo podkreśla, że sytuacja w pierwszym półroczu 2021 roku w najważniejszych grupach przewożonych towarów była determinowana przez otoczenie rynkowe. Duże znaczenie miał m.in. wzrost produkcji energii elektrycznej w elektrowniach opartych na węglu kamiennym, spadek znaczenia energetyki wiatrowej i gazowej, malejący udział importu energii elektrycznej oraz wzrost przewozów koksu na terenie Polski. Istotny wpływ na rynek kolejowych przewozów towarowych miał także spadek produkcji budowlano-montażowej (zwłaszcza na początku roku), mniejsza skala realizowanych inwestycji - zaznacza przewoźnik.
Nie bez znaczenia był jego zdaniem również wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz realizacja regularnych połączeń operatorskich. Grupa PKP Cargo przewiozła w pierwszym półroczu 2021 roku 48,6 mln ton towarów, a zrealizowana przez Grupę praca przewozowa wyniosła 12,4 mld tkm. Drugi kwartał 2021 roku Grupa zamknęła wyższymi wartościami w porównaniu r/r, zarówno pod względem pracy przewozowej (6,5 mld tkm), jak i przewiezionej masy (25,3 mln ton). Zwiększone przewozy (w ujęciu kw./kw. oraz r/r/) Grupa odnotowała w segmentach: kruszywa i materiały budowlane, metale i rudy oraz przewozy intermodalne. Ta ostatnia grupa towarów odgrywa niezmiennie coraz większe znaczenie w działalności Grupy PKP Cargo – w pierwszym półroczu 2021 roku transport intermodalny stanowił 18 proc. w pracy przewozowej realizowanej przez Grupę.
PKP Cargo podkreśla nacisk na intermodal– Przewozy intermodalne to najbardziej perspektywiczny segment rynku kolejowego. Pozycja Grupy PKP Cargo jest na nim bardzo mocna, a dbamy o to, żeby jeszcze bardziej podnieść naszą konkurencyjność. Temu służy budowanie coraz lepszej oferty dla klientów również dzięki realizowanym inwestycjom w tabor intermodalny – dodaje prezes Warsewicz.
Stały rozwój przewozów intermodalnych odnotowuje również spółka PKP Cargo International (dawne AWT), która w tym segmencie osiągnęła wzrost pracy przewozowej z 132 mln tkm w drugim kwartale 2020 roku do 144 mln tkm w analogicznym okresie 2021 roku. Warto zauważyć, iż segment intermodalny generuje już ok. 39 proc. pracy przewozowej spółki. Grupa PKP Cargo International realizuje długoterminowe i regularne przewozy w korytarzu północ południe w obu kierunkach: Paskov – Koper, Trnava – Koper, Karviná – Koper oraz Mělník – Koper. Założenia PKP Cargo, dotyczące przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w operatora logistycznego, wyraźnie potwierdza także usługa Connect Operatora, prowadzona przez spółkę PKP Cargo Connect. Pod marką tą uruchomiono pociągi operatorskie m.in. na trasie Małaszewicze – Warszawa – Duisburg, Małaszewicze – Warszawa – Piacenza oraz Małaszewicze – Warszawa – Hamburg - przypomina PKP Cargo.