Komisja Europejska ogłosiła wyniki konkursu na ogromne środki w ramach programu CEF. Polska zdobyła w nim największe dofinansowanie ze wszystkich krajów – ponad miliard euro. Z drugiej strony, w europejskim konkursie odpadł szereg projektów zgłoszonych przez PKP PLK, Cargotor, PKP Intercity, Polregio i CPK.
Jak już informowaliśmy, gigantyczny projekt przebudowy terminalu logistycznego w Małaszewiczach
nie otrzymał dofinansowania z programu „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027. Co ciekawe, spółka poinformowała o tym jeszcze przed oficjalnym podaniem listy rankingowej, które nastąpiło wczoraj (29 czerwca). W sumie zaakceptowano siedem polskich wniosków, które otrzymają ponad 1,26 miliarda euro dofinansowania (trzy projekty z puli kohezyjnej i 4 projekty z puli ogólnej).
To bardzo wysoka kwota, biorąc pod uwagę, że budżet całego naboru to 5,4 mld euro. Warto uzupełnić, że nabór wniosków w konkursie dotyczącym paliw alternatywnych przedłużono aż do października 2023 roku – stąd różnica względem
ogłoszonej pierwotnie wartości 7,05 mld euro.
PKP PLK z dofinansowaniem na połowę projektów
Polska znalazła się na szczycie listy państw Unii Europejskiej pod względem wartości pozyskanych środków – otrzymaliśmy ponad 23% dostępnego budżetu. Częściowo wynika to z tego, że
modernizacja linii E65 na odcinku Będzin – Katowice, która otrzyma 755 mln euro dofinansowania, jest największym (kwotowo) ze wszystkich zaakceptowanych projektów. Oprócz tego PKP PLK otrzyma
dofinansowanie na projekt modernizacji linii E 65 na odcinku Tychy – Most Wisła – łącznie stanowi to 937 mln euro dofinansowania.
Co istotne, są to pieniądze z puli kohezyjnej, o którą walczyły tylko biedniejsze państwa Unii. Zgłoszone przez PLK propozycje gospodarowały aż… 55% z tej puli (łącznie 2,35 mld euro). Dofinansowania w tym konkursie nie otrzyma modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania. Pewien problem może stanowić to, że PKP PLK
już ogłosiła przetargi na realizację wszystkich zgłoszonych projektów.
Oprócz tego, duże dofinansowanie zdobyła GDDKiA na projekt połączenia drogowego Via Carpatia między Polską a Słowacją, jeden projekt morski i jeden przeładunkowy –
szerzej na ten temat PISZEMY TUTAJ. Dofinansowanie otrzymały też dwa projekty wielostronne, w których partnerem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Z pełną listą można zapoznać się tutaj.
Czego nie udało się dofinansować?
Na razie nie otrzymaliśmy pełnej listy zgłoszonych projektów. O tym, kto nie uzyskał dofinansowania wiadomo na razie dzięki informacjom o złożeniu wniosków. W związku z tym dofinansowania w tym konkursie nie otrzymał m. in. projekt PKP Intercity dotyczący
wyposażenia ponad 100 lokomotyw w urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS),
projekt Polregio dotyczący nowego systemu cyfrowej sprzedaży biletów z możliwością śledzenia na żywo aktualnej pozycji pociągów, projekty spółki CPK czy
wspomnianego na wstępie Cargotoru.
W tej ostatniej sprawie prezes spółki
zdecydował się na bardzo kontrowersyjne komentarze, oskarżając Komisję Europejską o brak bezstronności. Warto jednak przypomnieć, że projekt uzyskał wcześniej tylko akceptację z państwa członkowskiego (z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej) w celu wystartowania w konkursie. W CEF konkurencja była ogromna – zgłoszono 447 projektów na łącznie 14,5 mld euro dofinansowania (Cargotor
ubiegał się o 1,6 mld złotych).
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś przykazał "Rynkowi Kolejowemu", że zdaniem ministerstwa o braku dofinansowania zaważyła lokalizacja projektu na granicy z Białorusią w obecnej sytuacji politycznej. Nie wiadomo jeszcze, czy polska sfinansuje go sama. - Decyzja co do realizacji projektu zostanie podjęta przez Radę Ministrów w związku ze skierowaniem do uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy, który co do zasady zakłada realizację inwestycji ze źródeł krajowych – poinformował Szymon Huptyś.