PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z samorządem Mazowsza umowy na realizację programu Kolej Plus. Na odbudowę linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec i z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini przeznaczono ponad 620 mln zł.
Na Mazowszu do programu Kolej Plus zakwalifikowano cztery projekty (
wcześniej samorząd wycofał dwa). Piszemy o nich
szczegółowo tutaj. Dziś (17 października) podpisano umowy pomiędzy samorządem i PKP PLK w sprawie dwóch z nich. Oba dotyczą odbudowy linii kolejowych, zamkniętych na granicy PRL i IIIRP: z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec i z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini.
Stare linie ale nowe przystanki
Jak informuje PKP PLK, połączenie kolejowe od Ostrowi Mazowieckiej do Małkini zapewni realizacja umowy o szacowanej wartości ok. 300 mln zł na modernizację i elektryfikację 20 km linii. Dojazd do Warszawy ma trwać ok. 1,5 h. Na trasie przewidziano 3 nowe przystanki w: Ostrowi Mazowieckiej Południe, Niegowcu i Błędnicy. Odbudowane zostaną perony na stacji w Ostrowi Mazowieckiej oraz na przystankach Ostrów Mazowiecka Miasto i Biel. Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Przebudowa linii zwiększy również możliwości kolejowych przewozów towarowych.
Linia Sokołów Podlaski – Siedlce po rewitalizacji zostanie zelektryfikowana. Czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Do Warszawy z Sokołowa pociągi z prędkością do 120 km/h pojadą w czasie nieco ponad półtorej godziny.
Przewidziano budowę i odbudowę stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Wartość prac na linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec szacowana jest na ok. 327 mln zł.
Województwo chwali się. Wcześniej zaorało kolej
– Program Kolej Plus likwiduje wykluczenie komunikacyjne i zwiększa dostęp do kolei. Dzięki podpisanym dziś umowom mieszkańcy północnego i wschodniego Mazowsza po latach zyskają dogodne połączenia kolejowe m.in. ze stolicą. Wybudowane i przebudowane stacje oraz przystanki ułatwią korzystanie z pociągów wszystkim podróżnym. Nowe połączenia to także impuls sprzyjający rozwojowi regionu – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Przywrócenie kolejowych połączeń z Ostrowi Mazowieckiej do Małkini oraz z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec, to kolejne inwestycje, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą realizowały z programu Kolej Plus. Dzięki rządowemu programowi w wielu województwach zwiększy się sieć kolejowych połączeń i poprawią warunki życia mieszkańców. Ekologiczna kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– To dwa projekty o olbrzymim znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa. Liczymy na to, że realizacja projektów nowych czy zrewitalizowanych linii kolejowych pozwoli lepiej wykorzystać potencjał całego regionu. To szansa na transport szybki, wygodny i przyjazny środowisku. Samorządy rozmawiają i konsultują. Starają się na bieżąco informować. To bardzo ważne, bo to przedsięwzięcie będzie mieć bezpośredni wpływ na życie każdego mieszkańca tej części regionu – mówi Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego. Warto przypomnieć, że odbudowa linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce nie umożliwi odtworzenia dłuższego ciągu komunikacyjnego do Małkini -
samorząd sam wycofał wniosek tłumacząc, że odbudowa linii nie będzie możliwa, bo w śladzie kolei została kilka lat temu wybudowana (przez ten sam urząd) droga wojewódzka; jakoś wcześniej, składając wniosek, o tym zapomniano.
PKP Polskie Linie Kolejowe
podpisały na razie dwie z 34 planowanych umów z wnioskodawcami w ramach Programu Kolej Plus: z Miastem i Gminą Serock na projekt:
Budowa linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza” (projekt dokumentacyjny) oraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego na projekt „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) – na który
prowadzone jest postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.