Leo Express zaprezentował pierwsze zdjęcia nowego pociągu, który produkuje dla niego chiński gigant CRRC. Nad Wełtawą hybrydowy zespół trakcyjny ma się pojawić w drugiej połowie tego roku.
Jak zapowiada CRRC, trzy pociągi przybędą z Chin do Europy statkiem w drugiej połowie tego roku, a następnie zostaną przetransportowane do Czech. Jednostki będą miały oryginalny design, który będzie używany wyłącznie przez Leo Express. Po przeprowadzeniu testów, jednostki mają być eksploatowane zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych.
Projekt własnością Leo Express
Leo Express ma opcję na 30 kolejnych pociągów. Po raz pierwszy podano kwotę inwestycji – ponad 5 miliardów koron (828 mln zł). – Leo Express wraz z CRRC opracowało nowy typ jednostki elektrycznej. Projekt i koncepcja są własnością firmy Leo Express. Jednostka skonstruowana została w oparciu o nasze doświadczenie uzyskane podczas ponad miliarda przebytych kilometrów, w trakcie przejazdów na trasach czeskich i międzynarodowych. Została wykonana z myślą o wymaganiach naszych klientów w zakresie nowoczesnego serwisu i ergonomii. Jednostka jest wielosystemowa i hybrydowa, co oznacza, że będzie mogła działać w dowolnym miejscu w Europie Środkowej – powiedział Peter Koehler, dyrektor generalny Leo Express.
Jak podkreśla producent, dzięki współpracy z największym na świecie producentem taboru kolejowego Republika Czeska staje się kluczowym krajem dla rozwoju działalności CRRC i pierwszym krajem Unii Europejskiej, w którym będą działać nowe zespoły trakcyjne. W projekcie wzięło udział kilka czeskich studiów projektowych, a prawie 20% użytych komponentów pochodziło od krajowych wykonawców.
Co na pokładzie?Jak się dowiadujemy, pociąg będzie zawierał nowy model kuchni, który umożliwi rozszerzenie oferty cateringowej. Zaplanowano także przestrzeń na pojemniki do recyklingu. Jednostki mają mieć zapewniony komfortowy dostęp dla rodziców z wózkiem, osób niepełnosprawnych i pasażerów z rowerami oraz oczywiście miejsce na bagaż, narty i rowery. Pociąg wyposażony będzie w przedziały z miejscami o podwyższonej klasie oraz strefę dla dzieci.
Pierwsze trzy jednostki są obecnie wykańczane w Chinach. W drugiej połowie roku przybędą do Europy statkiem i zostaną poddane certyfikacji na torze testowym VÚŽ w Velimie.
Prawdopodobnie pojawią się na targach Trako. Początkowo nowe pociągi będą działać na trasach w Czechach, Słowacji i w Polsce. Następnie Leo Express planuje rozszerzyć swoją działalność na inne kraje europejskie. Konkretne trasy nie zostały jeszcze ogłoszone.
Obecnie Leo Express kończy również modyfikacje 15 nowoczesnych jednostek spalinowych Alstom Lint, o czym
pisaliśmy tutaj. Będą one jeździć w regionach Pardubice i Zlín, gdzie będą działać w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Składy będą klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi i gniazdka elektryczne oraz USB.