Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Województwo Podkarpackie zabezpieczyło środki na uruchomienie pociągów z Przemyśla do przygranicznych Niżankowic. Reaktywacja przewozów po linii 102 do ukraińskiego Chyrowa jest możliwa jeszcze w tym roku.
Jak informowaliśmy niedawno, w ciągu zaledwie kilku miesięcy Ukrzaliznycia
przeprowadziła remont kilku odcinków linii do granicy z Polską, w tym Chyrów – Niżankowice. Prace remontowane po polskiej stronie linii nr 102
zakończyły się w październiku ubiegłego roku.
Mimo gotowych m.in. peronów pociągów pasażerskich nie uruchomiono.
Są pieniądze w budżecie województwa
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", sprawa reaktywacji, o którą przez lata walczyły różne organizacje społeczne z regionu, jest blisko przełomu. Województwo Podkarpackie zabezpieczyło bowiem środki na uruchomienie połączeń w tegorocznym budżecie. Jak tłumaczy Tomasz Leyko, rzecznik marszałka było to niezbędne do przeprowadzenia remontu linii 102. Pieniądze zabezpieczono na odcinek od Przemyśla do granicy państwa – z uwagi na fakt, że nie są nam znane koszty prowadzenia ruchu pociągów po stronie ukraińskiej. Jak zaznacza Leyko, ostateczna decyzja o uruchomieniu połączeń będzie zależna od spełnienia poniższych uwarunkowań, za które w większości nie odpowiada Województwo Podkarpackie.
Jak wymienia, chodzi o:
- należyty stan infrastruktury kolejowej oraz granicznej po stronie ukraińskiej przynajmniej do stacji Niżankowice; (UA),
- uruchomienie przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice (UW, MSWiA),
- pozyskanie uprawnień i przeszkolenia drużyn pociągowych i trakcyjnych w zakresie niezbędnym do wjazdu na Ukrainę (Polregio),
- uzyskanie od strony ukraińskiej odpowiednich certyfikatów i dopuszczeń dla pojazdów, które miałyby potencjalnie obsługiwać połączenia kolejowe (UA),
- uzyskanie ochrony ubezpieczeniowej dla pojazdów, które miałyby realizować takie połączenia w kraju objętym konfliktem zbrojnym,
- uruchomienie połączeń z Przemyśla do Niżankowic wymaga deklaracji strony ukraińskiej o gotowości tamtejszej infrastruktury przystankowej i torowej do prowadzenia ruchu pociągów transgranicznych i międzynarodowych (UA),
- przygotowanie regulaminu prowadzenia ruchu pociągów na linii 102 (PKP PLK),
- zatwierdzenie rozkładu jazdy pociągów (PKP PLK)
Infrastruktura torowa po obu stronach, według deklaracji kolejarzy, jest gotowa. – Linia jest przygotowana do prowadzenia ruchu. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały remont na linii nr 102 od Przemyśla do granicy państwa, umożliwiający przywrócenie przejezdności trasy z maksymalną prędkością 60 km/h – informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, dodając, że konieczne do uregulowania sprawy niezależne od spółki, czyli kwestia otwarcia i obsługi kolejowego przejścia granicznego na linii nr 102. To jednak również postępuje – Ministerstwo Infrastruktury
już w ubiegłym roku wystąpiło bowiem do MSWiA o jego uruchomienie.
Niestety, o ile po stronie ukraińskiej w kierunku Chyrowa ma ponownie zafunkcjonować splot umożliwiający przejazd taboru zarówno o europejskim, jak i wschodnim rozstawie osi, na polskiej linii nr 102 zachowano dawny układ wyłącznie z torem europejskim.
Nie zastosowano też rozwiązań umożliwiających łatwe utworzenie splotu w przyszłości; to oznacza, że zabezpieczenie taboru będzie spoczywać wyłącznie na stronie polskiej.