Fot. Florian Pépellin, lic. CCA 3.0/Wikimedia Commons
Jest ostateczna deklaracja ze strony Francji i Włoch w sprawie budowy nowej linii dużych prędkości. Prezydent François Hollande oraz premier Włoch Matteo Renzi podpisali dokument potwierdzający zabezpieczenie blisko 8,5 mld euro na budowę nowej linii, która połączy Lyon z Turynem.
Zabezpieczone na projekt pieniądze pozwolą na przeprowadzenie pierwszego etapu prac. Podpisany dokument, który wejdzie w życie pod koniec roku, jest podstawą do uruchomienia procedur przetargowych oraz zawiera zapisy m.in. ograniczające możliwe działania korupcyjne, których obawiają się rządy obu krajów. Tymczasem, według dziennikarzy, już przy pracach przygotowawczych dla budowy linii były angażowane podmioty mające związek z włoską organizacją przestępczą ‘Ndràngheta, dlatego władzom obu krajów zależy na tym, by wszelkie procedury były jak najbardziej transparentne.
W ramach wstępnych umów, Unia Europejska wesprze budowę tego transgranicznego projektu środkami w wysokości do 40% całkowitych kosztów. Włoski rząd pokryje 34,74% kosztów, a francuski – 25,26%. Do tej pory Unia Europejska przeznaczyła na projekt ponad 813 mln euro. Pieniądze pochodziły z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Linia będzie sporym wyzwaniem dla budowniczych. 87 km trasy zostanie poprowadzonych tunelami, z czego 57 km to odcinek transgraniczny – tunele między St Jean de Maurienne po stronie francuskiej a Chiomonte po stronie włoskiej). Po stronie włoskiej, w miejscowości Bussoleno, zostanie zbudowana łącznica o długości 3 km, prowadząca do istniejącej linii kolejowej, z czego 2,1 km tej trasy również znajdzie się w tunelu. Prace koordynuje joint venture Euralpine Tunnel Lyon – Turin (TELT). Została ona utworzona przez Koleje Włoskie (FS) oraz rząd francuski. Jak informuje TELT, podpisanie specjalnego protokołu pomiędzy rządami Francji i Włoch umożliwi rozpoczęcie procedur przetargowych.
Planowana linia ma też swoich przeciwników. Budowę najgłośniej krytykują Włosi. Zrzeszyli się nawet w specjalnej organizacji „No Tav”, protestującej przeciwko budowie linii. Głosy przeciwko budowie padają także z ust francuskich polityków identyfikujących się z partią Zielonych.
Dyskusje o budowie linii trwały od 15 lat. Trasa powinna zostać otwarta w latach 2028 – 2029. Dzięki zbudowaniu trasy, czas podróży pomiędzy miejscowościami skróci się z dzisiejszych 3 godz. i 53 min do 1 godz. i 47 min. Szacowana na ten moment wartość kontraktu to około 26 mld euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.