Stacja kolejowa w Szczecinku już wkrótce zmieni swoje oblicze z perspektywy pasażerów, którzy będą mieli do dyspozycji zmodernizowane perony. PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na wykonanie zadania w trybie “projektuj i buduj”. Prawie wszystkie spośród 7 ofert zostało wycenionych na kwotę mieszczącą się w granicach budżetu zamawiającego.
W liczącym 38 tys. mieszkańców Szczecinku znajduje się jeden z najważniejszych węzłów kolejowych na Pomorzu Środkowym. Zbiegają się tu linie kolejowe z aż pięciu kierunków. Są to linia kolejowa nr 210 Chojnice – Runowo Pomorskie, linia kolejowa nr 404 Szczecinek – Kołobrzeg oraz linia kolejowa nr 405 Piła Główna – Ustka. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w styczniu, niedawno zakończono realizację prac utrzymaniowych na odcinku Szczecinek – Białogard, zaś na przyszły rok wstępnie zaplanowano naprawę główną fragmentu Białogard – Kołobrzeg.
Wyżej wymienione inwestycje stanowią część większego planu poprawy parametrów eksploatacyjnych na ciągu linii kolejowych, łączących Poznań z wybrzeżem przez Piłę i Szczecinek. Perspektywa czasowa rewitalizacji fragmentu z Piły do Szczecinka nie jest dziś znana, ponieważ ocena jego stanu technicznego wykazała potrzebę przeprowadzenia większych prac, bardziej kapitałochłonnych i wymagających uzyskania pozwolenia na budowę. Oddala się tym samym perspektywa znaczącego skrócenia czasu przejazdu na tym ciągu. Już wkrótce może rozpocząć się natomiast modernizacja peronów w Szczecinku, która wpłynie znacząco na poprawę komfortu pasażerów.
Tylko jeden peron do modernizacji w zamówieniu podstawowymNa stacji kolejowej Szczecinek znajdują się dziś trzy perony, w tym jeden jednokrawędziowy oraz dwa dwukrawędziowe (w sumie pięć krawędzi peronowych). Są to perony niskie, co utrudnia wsiadanie osobom starszym, osobom o ograniczonej mobilności, poruszającym się na wózkach inwalidzkich, czy też rowerzystom i podróżnym z dużym bagażem. Po modernizacji wysokość wszystkich peronów zostanie podwyższona do 76 centymetrów. Peron 1 zostanie nieco skrócony – dziś jego długość wynosi blisko 430 metrów, natomiast po modernizacji wyniesie 400 metrów. Długość peronów 2 i 3 wyniesie natomiast 320 metrów.
PKP Polskie Linie Kolejowe założyły w
przetargu, że zamówienie podstawowe obejmie wykonanie modernizacji peronu 1 oraz zaprojektowanie modernizacji wszystkich trzech. Przewidziano ponadto trzy zamówienia opcjonalne. W ramach pierwszego przewidziano modernizację peronu 2, natomiast trzecie dotyczy modernizacji peronu 3. Czwarte obejmuje z kolei zaprojektowanie i wybudowanie dynamicznego systemu informacji pasażerskiej oraz zabudowę systemu monitoringu wizyjnego. Zamawiający przyjął budżet dla realizacji zamówienia w pełnym zakresie na kwotę 35 mln zł.
Rajbud i NDI Energy najtańsiZainteresowanie przetargiem, w którym PKP PLK otworzyły właśnie oferty, okazało się bardzo duże. Co więcej, niemal każda spośród 7 złożonych ofert mieści się w budżecie zamawiającego. Najtańszą ofertę złożyły Rajbud i NDI Energy, które oczekują za realizację całego zadania nieco ponad 23 mln zł. Na nieznacznie większą kwotę, to jest ok. 24 mln zł, wyceniły swoje oferty Colas Rail Polska, Torhamer i Gór-Tor. Znacznie droższą ofertę, opiewającą na kwotę ok. 31 mln zł, złożyło SBM. Tylko jedna oferta, którą złożyło Przedsiębiorstwo EL-IN, minimalnie przekracza budżet zamawiającego, ponieważ została wyceniona na nieco ponad 35 mln zł.
Szacowany okres obowiązywania zamówienia został określony na 31 marca 2025 roku – 31 grudnia 2026 roku, przy czym, jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku roku, modernizacja peronu 1 powinna zostać zakończona już w czwartym kwartale bieżącego roku. Przypomnijmy, że przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, podobnie jak
nowy przystanek osobowy Szczecinek Bugno, który został udostępniony pasażerom w ubiegłym roku w czerwcu.