Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rzońca: Priorytet dla kolei biegnącej do granic kraju

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
21-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rzońca: Priorytet dla kolei biegnącej do granic kraju
fot. jarŁupków
– Zabiegam o to, by nadać priorytet rewitalizacji liniom kolejowym biegnącym do przejść granicznych ze Słowacją, Białorusią i Ukrainą. Myślimy o rewitalizacji historycznej linii 102 od Przemyśla do przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice – mówi poseł Bogdan Rzońca, przewodniczący komisji infrastruktury.

Sztandarową inwestycją rządu PiS na wschodzie jest Via Carpatia, czyli trasa S19, która ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Ale eksperci podkreślają, że zamiast nowej ekspresówki na wschód kraju bardziej skorzystałby na nowych połączeniach kolejowych. A z tym jest krucho. Ministerstwo Infrastruktury w zeszłym roku upubliczniło listę 100 linii kolejowych oraz odcinków z decyzją o likwidacji.

Ale politycy PiS nie tracą optymizmu. – W tej perspektywie finansowej na kolej wydamy 60 miliardów złotych. Takich kwot nigdy nie było – przekonuje Bogdan Rzońca, poseł PiS z Krosna, przewodniczący komisji infrastruktury. – Wiele z tych inwestycji zostanie podjętych właśnie na wschodzie – podkreśla.

Kolej na Ukrainę

Poseł przyznaje: pewne linie kolejowe są zdegradowane, a marszałkowie województw nie mają pieniędzy na ich odnowienie. – Marszałkowie za rządów PO wchodzili w kompetencje państwa, przejmując infrastrukturę i połączenia kolejowe. Ale samorządy wszystkiego nie załatwią – dodaje Rzońca. – Dostępność komunikacyjna jest konstytucyjną wartością. Państwo nie może się z tego wycofywać. Zabiegamy o to, żeby dokonano przeglądu linii kolejowych zaplanowanych do likwidacji. Chcemy, żeby ministerstwo wycofało się z likwidacji linii i przeznaczyło pieniądze na rewitalizację.

Poseł podaje też konkrety. – Zabiegam o to, by nadać priorytet rewitalizacji liniom kolejowym wiodącym w stronę przejść granicznych ze Słowacją, Białorusią i Ukrainą. Wtedy część przejazdów towarowych przeniesie się na kolej. Myślimy o rewitalizacji linii 102. To historyczna linia biegnąca od Przemyśla do przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice i dalej do ukraińskiego Chyrowa i Ustrzyk Dolnych. Takie połączenie będzie istotne dla gospodarki. W okolicy funkcjonuje wielka firma chińsko – ukraińska, która miesięcznie wywozi kontenery swoich produktów do portu w Odessie. Po skomunikowaniu z Polską te towary mogłyby trafiać do polskich portów – dodaje przewodniczący komisji infrastruktury.

Więcej połączeń w Bieszczady

Poza inwestycjami w infrastrukturę ważna jest również zmiana siatki połączeń. – W grudniu zeszłego roku otworzyliśmy połączenie Kijów – Lwów – Przemyśl. W ciągu roku z Ukrainy do Przemyśla przyjechało 370 tysięcy pasażerów. To sukces – dodaje Rzońca.

Rzońca dodaje, że jego rząd na powrót zaczyna komunikować Bieszczady z resztą kraju. Przypomina o rewitalizacji linii 107 od Zagórza do Łupkowa. Bieszczady skorzystały też na otworzonym wiosną połączeniu Zagórz – Jasło. Dzięki niemu z Bieszczad można już dojechać do Warszawy, a nawet Gdyni.

Nowe połączenie z Łupkowa


Z połączenia Zagórz – Jasło zadowolona jest spółka SKPL Cargo, która jako podwykonawca PKP Intercity realizuje przewozy. Linia cieszy się dużą popularnością. – Od 23 czerwca tego roku będzie kolejne połączenie: Łupków – Zagórz – Jasło – Warszawa. To pozwoli na łatwiejszą podróż do stolicy – dodaje poseł.

Takie połączenie to spełnienie postulatów samorządowców, którzy domagali się skomunikowania Łupkowa z Zagórzem. Ale apetyt samorządowców jest większy. Marzy im się lepsze skomunikowanie Bieszczad, m.in. przez połączenia z Komańczy do Nowosielec czy Krościenka do Jasła. Bogdan Rzońca podkreśla, że priorytetem rządu jest odbudowa połączeń regionalnych.

– Przewozy Regionalne muszą głębiej analizować rynek i nie zadowalać się sukcesami. Ta spółka już sporo osiągnęła, w końcu jeszcze niedawno była pod kreską. Ale kolejarzom wciąż brakuje wagonów lub ciągników kolejowych. Myślimy także o tym, ale 60 miliardów nie wydamy za pstryknięciem palca – dodaje poseł.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Rzońca: Nie mówimy o totalnej rewolucji w zakresie KDP

Biznes

Bogdan Rzońca: Karnowski był przekonany o swojej nieomylności

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Rzońca: Nie mówimy o totalnej rewolucji w zakresie KDP

Biznes

Bogdan Rzońca: Karnowski był przekonany o swojej nieomylności

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5