Partnerzy serwisu:
Biznes

Rzońca: Nie mówimy o totalnej rewolucji w zakresie KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
27-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rzońca: Nie mówimy o totalnej rewolucji w zakresie KDP
Fot. Marcel Raś, SM42.pl
Za sprawą ministra Adamczyka resort podjął się kolejnej dyskusji na temat wprowadzenia w Polsce Kolei Dużych Prędkości. Jaki ogląd na tę sprawę ma Komisja Infrastruktury i czy polscy producenci są gotowi do realizacji projektu, pytamy Bogdana Rzońcę, jej przewodniczącego.

Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Ostatnio, za sprawą Ministerstwa Infrastruktury, wraca ożywiona dyskusja o KDP w Polsce. Jakie jest pana zdanie na temat tej inwestycji?

Bogdan Rzońca, poseł i przewodniczący Komisji Infrastruktury: Jak spojrzymy na kraje rozwinięte, to rzeczywiście kolej dużych prędkości stanowi u nich 2-3% całej infrastruktury kolejowej. Nie mówimy więc tutaj o totalnej rewolucji w tym zakresie, tylko mówimy o potrzebie – o ile znajdą się środki – skomunikowania kluczowych aglomeracji w Polsce. Na razie rozważny jest wariant „Y”, ale też w polu widzenia widziane są połączenia z 18 aglomeracjami. Stąd też wnioskuję, że KDP w pierwszej kolejności zafunkcjonuje na tych najbardziej optymalnych i koniecznych liniach, a w następnej kolejności przyczyni się do poprawy skomunikowania z resztą kraju i będzie miała duże znaczenie dla rozwoju rodzimego przemysłu kolejowego. Mamy w Polsce takie firmy jak Alstom, który mocno inwestuje w najnowsze technologie, mamy też Pesę i Newag, wiodące polskie firmy, więc jest duży potencjał.

Podczas debaty padło nawet sformułowanie, że w Polsce mamy lepiej rozwinięty sektor produkcji taboru kolejowego niż samochodów. Rzeczywiście możemy się tym chwalić?

Specjaliści wiedzą, co mówią. Rzeczywiście, rywalizacja na rynku producentów urządzeń kolejowych, czy sprzętu kolejowego i taboru, doprowadziła do tego, że pojawiają się w Polsce bardzo wyspecjalizowane firmy produkujące na bardzo wysokim poziomie. Nasze produkty wysyłamy do Austrii, Włoch czy innych krajów. To bardzo zdrowy objaw. Oczywiście widać tutaj pewną dysproporcję techniczną, co wynika z lat zaniedbań na kolei, kiedy polska kolej była z tyłu za drogowcami. Jednak wtedy nakłady na kolej miały się jak 30 do 70 na korzyść drogownictwa. Teraz jest po równi i to jest ten moment, kiedy firmy kolejowe produkujące komponenty i tabor korzystają z tych pieniędzy i podnoszą poziom zaawansowania swoich produktów, co jest zauważane w Europie.

Czy w takim razie polscy producenci są gotowi na wprowadzenie KDP?


Posiadamy w kraju dobrze rozwinięte zaplecze naukowe, laboratoria, ale też solidnych producentów urządzeń na bardzo wysokim poziomie czy to z dziedziny energetycznej, czy produkcji szyn, podkładów szynowych oraz samych składów. Oczywiście pozostaje kwestia następnych lat, na ile polscy producenci będą konkurencyjni z zagranicznymi firmami, którzy de facto nie stoją w miejscu i też się rozwijają. Jedno jest pewne, Kolej Dużych Prędkości napędzi polską gospodarkę i naukę.

Czy Komisja Infrastruktury będzie się zajmować w najbliższym czasie tematem KDP?

Wspominałem już o tym, że będziemy szukać pieniędzy. W żadnej ustawie w Polsce, chociażby w tej z 2003 roku o transporcie kolejowym, nie ma nic o KDP. Krajowy Fundusz Kolejowy także nic nie wspomina o wpisach na KDP. Jeśli zajdzie taka potrzeba, a minister uzna, że tu jest możliwość zwiększenia wpływów Komisji Infrastruktury, to zajmiemy się tym tematem. Legislacyjne zmiany są najmniejszym problemem, gdyż możemy spokojnie usunąć wszystkie przeszkody prawne, żeby znaleźć finansowanie i zrealizować KDP na taką skalę, na jaką nas stać.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

Fluorescencyjne Impulsy dla Pomorza Zachodniego [wizualizacje]

Pasażer

Rzońca: Priorytet dla kolei biegnącej do granic kraju

Prawo i polityka

Bogdan Rzońca: Karnowski był przekonany o swojej nieomylności

Prawo i polityka

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

Fluorescencyjne Impulsy dla Pomorza Zachodniego [wizualizacje]

Pasażer

Rzońca: Priorytet dla kolei biegnącej do granic kraju

Prawo i polityka

Bogdan Rzońca: Karnowski był przekonany o swojej nieomylności

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5