Od 11 grudnia pociągi między Krzyżem a Podleścem na linii kolejowej Poznań - Szczecin jeżdżą po drugim nowym torze. Powstały też nowe perony w Drawinach i Podleścu. Sprawdzamy jaki ma to wpływ na czas przejazdu pociągów.
Jak podały PKP Polskie Linie Kolejowe, nowe perony są w już w 28 miejscowościach na linii Poznań - Szczecin. Powstaną jeszcze w kilku miejscach.
– Na 190 kilometrowej trasie Poznań – Szczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na odcinkach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno, Choszczno - Dolice oraz Stargard – Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Wronki – Miały, Drawiny – Podlesiec, Rębusz – Słonice, Kolin – Stargard i stacji Stargard – podały PKP Polskie Linie Kolejowe
Regionalny pociąg szybszy od ekspresuDo 11 czerwca Poznań ze Szczecinem łączyło tylko siedem pociągów PKP Intercity. Najszybsze było jedyne połączenie kwalifikowane na tej trasie – EIC Chrobry, które dystans pokonywało w 3 godziny i 29 minut. Najwolniejszy był IC Przemyślanin, który tą samą trasę przejeżdżał w 4 godziny i 2 minuty. Między stolicami województw kursowało też pięć bezpośrednich pociągów Polregio. Jeden z nich był szybszy od EIC Chrobry, bowiem kursował w 3 godziny i 18 minut. Jak to wygląda po 11 czerwca?
Pociągów spółki PKP Intercity nadal jest tylko siedem, jednak, na szczęście, ich czas przejazdu jest nieco krótszy. Chrobry jedzie szybciej o 5 minut (3:24), w takim samym czasie jedzie IC Osterwa. O kilka, do kilkunastu minut szybciej jadą inne pociągi. Najwolniejszy jest ponownie Przemyślanin, który wydłużył czas przejazdu o 4 minuty. Zaskoczenie? Jeden z pociągów Polregio, wyjeżdżający zaledwie 7 minut po EIC Chrobry, jedzie od niego...4 minuty dłużej, a zatrzymuje się na wszystkich stacjach! Ale w pierwszych dniach od wprowadzenia korekty rozkład jazdy PKP wskazuje, że pociąg Polregio odjeżdżający z Poznania o 10:20 docierał do stolicy Pomorza Zachodniego w 3 godziny i 18 minut.
"Poniżej dwóch godzin"Do obiecanych przez PKP PLK na koniec 2023 roku czasów przejazdu, wciąż jest bardzo daleko. PLK deklarowała czas przejazdu na linii po modernizacji na 1 godzinę i 50 minut. Nie brakuje głosów,
że to nierealne.– Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po uzyskaniu wymaganych certyfikatów, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury, związane z uzyskaniem nowych dopuszczeń, są sukcesywnie uzyskiwane wraz z postępem inwestycji. Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów. E59 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo – pisze PLK.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”).