Koleje Rosyjskie podpisały umowę z krajowym producentem taboru – Sinara Transport Machines – na zakup 200 lokomotyw 2TE35A. Mimo zapowiedzi przewoźnika w coraz śmielsze wchodzenie w transport ekologiczny, nowe pojazdy będą jednak zasilane olejem napędowym.
Lokomotywę zbuduje Ural Locomotives. Spółka ta powstała w 2010 roku jako wynik współpracy Sinara Transport Machines (STM) z Siemensem. Jednostka będzie miała 16 osi, a każdy wózek będzie aż czteroosiowy. Źródłem napędu będzie wysokoprężny silnik dieslowski. Testy dwóch pierwszych pojazdów mają się rozpocząć już w 2022 roku. Sinara Transport Machines twierdzi, że 2TE35A to zupełnie nowa lokomotywa, dla której praktycznie każdy element został opracowany od podstaw we współpracy z szeregiem rosyjskich dostawców i producentów.
Lokomotywy będą wyposażone w dwa silniki wysokoprężne 16DM-185T, każdy o mocy 3650 kW (ok. 5 tys. KM). Pojazdy mają spełniać europejskie normy emisji spalin Stage IIIA, która odnosi się do emisji tlenków azotu oraz zawartości cząstek stałych w spalinach. Produkcja silników będzie odbywać się w uralskiej fabryce im. Małyszewa (Uralsky dizel-motorny zavod), która jest częścią STM. Lokomotywy będą również wyposażone w asynchroniczne zespoły napędowe, produkowane przez Traction Components, kolejną spółkę zależną STM. Lokomotywa ma mieć możliwość pociągnięcia ładunku o wadze 7 100 ton.
Spalinowozy do pracy na wschodzie Rosji
Koleje Rosyjskie zamierzają wykorzystywać nowe lokomotywy na liniach dalekowschodnich i wschodniosyberyjskich. Dostawy pojazdów są zaplanowane do 2031 roku. STM zapewni także bieżące ich utrzymanie i naprawy gwarancyjne.
– Zakup przez RŻD unikalnych lokomotyw spalinowych 2TE35A jest ważnym krokiem w rozwoju krajowej inżynierii kolejowej – mówi Anton Zubikin, zastępca dyrektora generalnego ds. sprzedaży i dyrektor generalny STM. – Wchodzimy w nowy sektor biznesu – rynek budowy lokomotyw spalinowych, a nasz partner strategiczny, RŻD, otrzyma niezawodne i nowoczesne rozwiązanie, które m.in. pomoże zwiększyć moce przewozowe w regionie wschodnim – podkreśla.
STM opracowało lokomotywy zgodnie ze wymogami i specyfikacją dostarczoną przez Koleje Rosyjskie. Celem jest stworzenie pojazdu, który zaoferuje lepsze możliwości trakcyjne i dłuższy czas eksploatacji pomiędzy kolejnymi przeglądami.
– Chciałbym podkreślić, że ta lokomotywa ma poważny potencjał sprzedażowy na rynku o rozstawie szyn 1520 mm, a jej jednostki napędowe spełniają najbardziej wyśrubowane międzynarodowe standardy i kryteria środowiskowe – mówi Zubikin.
Wkrótce także lokomotywy przyjazne środowisku
Koleje Rosyjskie, mimo zamówienia lokomotyw spalinowych, zapowiadają sukcesywne przechodzenie na transport ekologiczny. W marcu z ust Siergeja Kobzewa, zastępcy dyrektora generalnego i głównego inżyniera RŻD, padła deklaracja, że przewoźnik po 2025 roku przestanie kupować tabor spalinowy. Zamiast tego RŻD skupi się na pozyskiwaniu wyłącznie lokomotyw elektrycznych, wykorzystujących gaz ziemny lub inne alternatywne źródła energii. W tym celu podpisano także porozumienie pomiędzy RŻD a francuskim SNCF, aby
opracować pociąg wodorowy.– Transport wodoru w sektorze kolejowym może rozwiązać problemy związane z redukcją emisji szkodliwych cząstek, ale także hałasu i wibracji. Według naszych szacunków prototypy lokomotyw liniowych i manewrowych mogą powstać w latach 2023-2024 – mówi Dmitry Pumpiański, prezes Sinara.
Spółka RŻD w 2020 roku zakupiła 566 nowych lokomotyw, z czego 328 to elektrowozy. Umowę na nowych 200 lokomotyw spalinowych podpisano 10 czerwca.